Thor (2011)


Titel:
Thor (2011)
Längd: 115 min
Genre: Action/Äventyr
Skådespelare: Chris Hemsworth, Natalie Portman, Tom Hiddleston, Stellan Skarskård, Anthony Hopkins, Kat Dennings, Clark Gregg
IMDB-betyg: 7.1/10

Handling:
Uppe i Asgård bor den mäktiga åskguden Thor. Efter ett misstag och vårdslöst beteende förvisar hans far Oden honom, och tvingar honom att leva bland dödliga människor på jorden till dess att han lärt sig en läxa.


Som jag hoppas att de flesta vet är den stora snackisen för filmpremiärer ”The Avengers” som planeras att visas på bio den 4 maj 2012. Den kommer precis som serien handla om ett gäng superhjältar som slås ihop och tillsammans slåss mot ondskan. För att man riktigt ska lära känna alla karaktärer (och få ut så mycket pengar som möjligt) har Marvel Studios släppt ett gäng långfilmer under åren som inriktar sig på en superhjälte i taget, vi har bl.a. The Hulk, Captain America, Iron Man och nu den här.
I USA har de ursprungliga serietidningarna varit väldigt populära, men i vårt kära hemland Sverige har den bara publicerats vid enstaka tillfällen, och då under namnet Hämnarna.
Regissör till ”Thor” har vi den Irländska mannen Kenneth Branagh, som blivit Oscarsnominerad hela fyra gånger, var av två för filmen ”Henry V” (1989) där han både spelade huvudrollen, regisserade och grejade med manuset. Busy guy! Man kan också se honom som Kurt Wallander i den amerikanska versionen av vår svenska ”Wallander” (2008-).
Om vi vänder skutan mot Thor himself, eller Chris Hemsworth som han egentligen heter. Kan allvarligt inte fatta hur bra han passar in i rollen?! Helt otroligt. Lägg dessutom till hans gigantiska armar som påminner om trädstammar. Jag känner mig verkligen superklyschig som gillar honom. Men jag kan inte förneka att han verkligen är perfekt för rollen som åskguden Thor.
Jag ser framför mig att de här gudarna ska vara stora, lätt solbruna och med stor pondus. Vilket var allt skådespelaren Tom Hiddleston som spelade karaktären Loki inte hade. En idé varför han ens fick rollen är kanske för att han var med i den redan nämnda ”Wallander” (2008-) som Magnus Martinsson? Jag vet inte. Jag tycker egentligen att han är en duktig skådespelare, däremot inte för just den här rollen. Tyvärr.
En som däremot hade pondus så att det räckte och blev över är den Oscarsvinnande skådespelaren Anthony Hopkins som spelade asaguden Oden. Trots att själva rollen egentligen ligger lite under hans kompetens och värdighet, tycker jag ändå att det var kul att se honom i tomeskägg. Själv såg jag honom senast i filmen ”Meet Joe Black” (1998) där han spelade mot Brad Pitt.
Vi får heller inte glömma skådespelarna Natalie Portman från ”Black Swan” (2010), vår svenska stolthet Stellan Skarsgård som jag senast såg i ”Frankie & Alice” (2010), och Kat Dennings från ”Charlie Bartlett” (2007) - som alla tre gjorde ett bra jobb!
Tanken med ”The Avengers” är att Stan Lee och Jack Kirkby helt enkelt ville skapa en ny superhjälte-grupp, så de plockade helt enkelt ut de populäraste karaktärerna under hösten 1963 och skapade…dam dam dam…The Avengers!
Själv är jag superpepp på långfilmen eftersom jag alltid älskat superhjälte-filmer, och i alla fall jag kommer se de tidigare filmatiseringarna för att ligga on top of my game.
Trots att filmen inte var sådär suuuuperbra, ser jag den som en passage och ett verktyg till det riktiga mästerverket den 4 maj 2012.
Trots att filmens story hade vissa hål och oklarheter, var det ändå grymt häftiga specialeffekter uppe i det s.k. Asgård som höjde filmen ett snäpp!
Jag ger filmen en neutral 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0