Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)


Titel:
Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)
Längd: 143 min
Genre: Äventyr/Action
Skådespelare: Johnny Depp, Keira knightley, Geoffrey Rush, Orlando Bloom, Jack Davenport, Jonathan Pryce
IMDB-betyg: 8.0/10

Handling:
Guvernörens dotter Elizabeth (Keira Knightley) blir kidnappad av Barbossa (Geoffrey Rush) och hans pirater. Will (Orlando Bloom) tar hjälp av den excentriska piraten Jack Sparrow (Johnny Depp) för att rädda henne, men det de inte vet är att det vilar en hemsk förbannelse över Barbossas besättning.

Inför den nya Pirates-filmen, nämligen den fjärde i följd, blev det ett litet maraton med alla filmerna på raken, detta är den första och den bästa.
Efter hela fem Oscarsnomineringar och på plats 233 av 250 bästa filmerna enligt IMDb, så behövs det inga fler bevis för att inse att den här filmen verkligen är helt sjukt bra!
Det är den mångsidige, trefaldigt Oscarsnominerade Johnny Depp som tolkar piraten Jack Sparrow, och han gör det fruktansvärt bra! Första gången jag fick upp ögonen för denna extremt stora talang var i ”Edward Scissorhands” (1990) men han har även varit med i den nya ”Alice in Wonderland” (2010). Själv vågar jag nästan påstå att jag sett honom i princip alla hans filmer, vilket jag antar gör mig till ett fan. Grejen med Johnny Depp är att han är jäkligt duktig på att tolka olika roller och göra de till sin egen, han har även gjort en hel drös filmer med en av mina favorit regissörer Tim Burton.
Geoffrey Rush var förmodligen den enda av filmen huvudroller som inte var snygg, men eftersom han är en duktig skådespelare så väger det upp utseendet. Han och Johnny Depp är de enda av huvudfigurerna som faktiskt är med i alla fyra filmerna.
Geoffrey Rush gjorde senast ett jäkligt bra jobb i den Oscarsnominerade ”The King’s Speech” (2010), han har även tidigare blivigt fyrfaldigt Oscarsnominerad i ”Quills” (2000) där han spelade mot Joaquin Phoenix och Kate Winslet.
Keira Knightley kan aldrig vara dålig, hon är seriöst bra i alla filmer hon gör. En av mina favoriter med henne i huvudrollen är ”Pride & Prejudice” (2005) där hon också blev Oscarsnominerad. De senaste filmerna jag sett med henne är i ”The Edge of Love” (2008) och ”London Boulevard” (2010). Att hon dessutom är sjukt vacker är såklart inte ett minus.
Får heller inte glömma flickfavoriten Orlando Bloom som dessutom spelar Legolas i Sagan Om Ringen-filmerna.
Regissören är Gore Verbinski, som även har gjort 2an och 3an i serien.
En rolig detalj om filmen är att de egentligen skulle filma i den extremt stora vattentanken som ligger i Mexico, där bl.a. ”Titanic” (1997) och ”Pearl Harbor” (2001) spelades in, men den var redan bokad till ”Master and Commander: The Far Side of the World” (2003) där Russell Crowe hade huvudrollen. Kan också tillägga att alla tre filmerna vunnit minst en Oscar. Lyckotanken?
Det här är förvånansvärt nog en Disneyfilm, men jag får inga vanliga Disneyvibbar vilket är tur eftersom den isåfall kunde bli lite barnslig. Även fast det är mycket spänning så är det ändå en film för hela familjen.
Allvarligt så är den hur bra som helst och jag rekommenderar den verkligen!
När filmen är slut vill man ingenting hellre än att köpa sig ett fartyg, ett svärd och ge sig ut och plundra.
Ger den 5/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0