The Cable Guy (1996)


Titel:
The Cable Guy (1996)
Längd: 96 min
Genre: Komedi/Drama
Skådespelare: Jim Carrey, Matthew Broderick, Leslie Mann, Jack Black
IMDB-betyg: 5.9/10

Handling:
En ensam och smått läspande kabelkille skaffar vänner genom att erbjuda gratis kabeltv. När den nydumpade och nyinflyttande Steven får erbjudandet tackar han ja direkt, men märker efterhand att det är någonting lurt med hans nya ”vän”.


Första gången jag såg den här filmen var när ett några år yngre Jessica hade det klassiska höstlovet i skolan. Jag satt hemma framför tvn och zappade runt bland de många kanalerna, när jag plötsligt fastnade för den här filmen någonstans i mitten. Jag minns att lillJessica skulle sätta den här filmen som en ”thriller”, eftersom jag har ett väldigt starkt minne av att den var lite obehaglig emellanåt. Nu när jag såg om den för en vecka sedan är den inte ens lite läskig och jag har valt att sätta den som ”Komedi/Drama”.
Regissören är komedistjärnan Ben Stiller, som har kommit att ha blivit en allt-i-allo i filmvärlden eftersom han både skådespelar, regisserar, producerar och skriver lite manus. Han är däremot mest känd och uppskattad som skådespelare, förutom det faktum att han brukar spela huvudrollen i sina egna filmer, som i t.ex. ”Zoolander” (2001) och ”Tropic Thunder” (2008).
Rollen som den nyinflyttade Steve spelades av Matthew Broderick som jag av någon konstig anledning inte gillar speciellt mycket. Han känns något…sömnig? Hur som helst så har han bl.a. spelat huvudrollen i ”Ferris Bueller’s Day Off” (1986) och min senast sedda ”Lejonkungen 2: Simbas Skatt” (1998) där han gör originalrösten till Simba. Filmens stora stjärna, kabelkillen, spelas av ingen mindre än Jim Carrey. Grejen med honom är att man antingen gillar honom, eller hatar honom. Jag står med det förstnämnda. Har man sett honom förut så vet man precis vad man får: en smått tokig och smått överspelad kille, just how i like it. Senaste filmen jag såg honom i var ”I Love You Philip Morris” (2009) mot Ewan McGregor, men han har också varit med i ”Ace Ventura: Pet Detective” (1994) och den smått seriösare ”Eternal Sunshine of the Spotless Mind” (2004).
Med på rollistan har vi även Leslie Mann som också var med i ”I Love You Philip Morris” (2009) där hon spelade Jim Carreys fru och Jack Black som jag senast såg i ”High Fidelity” (2000).
Slår man på filmen och förväntar sig en vanlig ”hjärndöd” komedi, kommer man bli besviken. Det genialiska i den här filmen tycker jag är att de har kombinerat en mycket tragisk och mörk historia, med en komisk touch.
Av mig får filmen en stark 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0