Monsters, Inc. (2001)


Titel:
Monsters, Inc. (2001)
Längd: 92 min
Genre: Animerat/Familj
Skådespelare (Röster): John Goodman, Billy Crystal, Steve Buscemi, Mary Gibbs, Jennifer Tilly, James Coburn
IMDB-betyg: 8.0/10

Handling:
I en värld där monster lever och livnär sig på barns skrik, finns stadens största företag: Monsters, Inc. Där jobbar de allra duktigaste monstrerna med att, genom en passage, ta sig in i barns sovrum på kvällarna och skrämmer dem.
Vännerna Sully och Mike är två av de mest framgångsrika monstrerna och de drar in mest energi-skrik till deras värld. En kväll råkar däremot människoflickan Boo följa med till monstervärlden, vilket blir till stora problem för Sully och Mike.




Det absolut bästa jag visste när jag var yngre var tecknad/animerad film. Minns på alla dessa födelsedagar då resten av barnen ville leka ”fiskedamm”, ”kurragömma” och ”tagen”, medan födelsebarnet, alltså jag, tvingade alla att se på någon av mina nya presenter (som alltså var en Disneyfilm). Det eviga suckandet ”meeeeeeeen” när jag meddelade att det minsann nu var dags för film-dags - tårtan och småkakorna fick vänta. Nu när jag är äldre tycker jag pinsamt nog fortfarande väldigt mycket om familjefilmer, men den enda lilla nackdelen är att de nyare filmerna aldrig känns lika klockrena som de jag såg som liten sparvel. Sad men true.
Just den här filmen blev en supersuccé när den först kom ut, med Oscarsnomineringar hit och dit, i skrivande stund ligger den dessutom på plats #247 på topp-250 på IMDb, vilket är ett kanonbetyg i sig. Regissören är Pete Docter, tillsammans med co-director David Dilverman och Lee Unkrich som med den här filmen jobbade med varandra för första gången när det kommer till regissör-delen. Varförsig ligger de bl.a. bakom ”Up” (2009), co-director till den braiga ”Hitta Nemo” (2003) och sista ”Toy Story 3” (2010).
Rösterna till ”Monsters, Inc” gör av bl.a. John Goodman från ”The Big Lebowski” (1998), Billy Crystal och den alltid lika duktiga Steve Buscemi från bl.a. ”Armageddon” (1998) och från tv-serien ”Boardwalk Empire” (2010-).
Trots att jag inte längre är 7 bast och sitter klistrad framför tjock-tvn och VHS-lådan på födelsedagskalaset, så tycker jag ändå att filmen är riktigt bra! Jag säger som resten av alla ”tyckare”: filmen är härligt originell, mysig, familjepassande, och naturligtvis också en klassisk feel-good-rulle. Disney Pixar passar verkligen till alla sorters humör och åldrar!
Av mig får den 4/5



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0