Armageddon (1998)


Titel:
Armageddon (1998)
Längd: 151 min
Genre: Action
Skådespelare: Bruce Willis, Ben Affleck, Liv Tyler, Billy Bob Thornton, Will Patton, William Fichtner, Michael Clarke Duncan, Steve Buscemi, Owen Wilson, Peter Stormare
IMDB-betyg: 6.2/10

Handling:
Ett team av oljeborrare tvingas ut till rymden för att spränga en jättelik asteroid som är på väg rakt mot jorden.


Förutom Scifi-rullar, är även jorden-går-under-filmer en stor favorit i min bok. Många gånger går visserligen de två genrerna ihop, antingen hotas jorden av utomjordingar, eldklot, eller som i det här fallet: en gigantisk asteroid. Den senaste filmen av hela jordens-undergång-slaget har varit ”2012” (2009) för mig, som fått otroligt mycket oförtjänt skit. Själv gav jag den 5/5 eftersom jag tyckte att den verkligen var sviiiinhäftig, så ibland undrar jag i min ensamhet om min filmsmak helt enkelt suger lite?
Regissören är den 46-åriga mannen Michael Bay, vars sängkammar-blick på IMDbs bild säger ”-Hey baby, how you doing *blink*?” likt Joey i serien Vänner. Förutom att ge orgasmögaT^ på bilder, ligger han även bakom filmsuccén ”Pearl Harbor” (2001) där den här filmens sweetheart Ben Affleck även där spelar en av huvudrollerna. Han har även regisserat den actionfyllda ”Transformers” (2007) och årets ”Transformers 3” (2011).
När jag tänker på actionrullar i allmänhet så poppar ofta skådisen Bruce Willis upp. Det känns lite som att han är fadern av action?? Honom nämner jag naturligtvis för att han spelar huvudrollen Harry i den här filmen. Själv såg jag honom senast i ”Surrogates” (2009), men han är också med i de klassiska ”Die Hard” (1988-2007)-filmerna.
Som Bruces svärson spelar skådespelaren Ben Affleck som vunnit en Oscar för bästa manus till filmen ”Will Hunting” (1997), men han har även varit med i den kända ”Pearl Harbor” (2001), och som den extremt dåliga superhjälten Daredevil i filmen ”Daredevil” (2003).
Som Ben Afflecks girlfriend och Bruce Willis dotter spelar den vackra Liv Tyler som har rollen som Grace. Henne kan man se som karaktären Arwen i ”Lord of the Rings” (2001-2003)-filmerna, men hon hade även en liten roll i ”SUPER” (2010).
Med på rollistan fanns också den Oscarsvinnande Billy Bob Thornton som jag alltid kopplar ihop med hans asshole-karaktär i ”Bad Santa” (2003) men han gjorde också en av rösterna i min senast sedda” Puss In Boots 3D” (2011), den vanligtvis komedikillen Owen Wilson från bl.a. ”How Do You Know” (2010), den extremt stora och svarta mannen Michael Clarke Duncan som har varit med i ”The Green Mile” (1999), William Fichtner från ”Drive Angry” (2011) och som Mahone i ”Prison Break” (2006-2009), vår svenska Peter Stormare som man också kan se i årets ”Jägarna 2” (2011), och den väldigt fula Steve Buscemi från ”Con Air” (1997).
Kul fakta är att de faktiskt var på NASA när de spelade in vissa scener, skådespelarna är även de första civila som fått använda NASAs egna rymddräkter, vilket enligt IMDb ska ha kostat 3 miljoner dollar per person.
När jag såg den grymma ”Requiem for a Dream” (2000) nämnde jag att vissa filmer har låtar som har kommit att ha blivit ”filmens låt”. Ett solklart exempel är Celine Dions låt ”My Heart Will Go On” som var med i Oscarsvinnande ”Titanic” (1997).
I den här filmen däremot är det den väldigt vackra låten ”I Don’t Wanna Miss A Thing” med bandet Aerosmith som i alla fall jag fäller en tår och kopplar ihop med ”Armageddon” - ”I don’t wanna close my eyeeeees, IIIIIII don’t wanna faaaaaall asleep….” Jag får en klump i lill-hjärtat bara av att skriva. Jisses!
Den här filmen är en perfekt blandning av spänning, action, underhållning och romantik, vilket gör att den verkligen passar alla. Skådespelarna lyckas levelera och tempot blir aldrig långtråkigt! Skulle absolut rekommendera den här filmen!
Jag ger den en stark 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0