SUPER (2010)


Titel:
SUPER (2010)
Längd: 96 min
Genre: Action/Komedi
Skådespelare: Rainn Wilson, Ellen Page, Liv Tyler, Kevin Bacon, Gregg Henry
IMDB-betyg: 6.8/10

Handling:
När Franks fru Sarah blir drogberoende bestämmer han sig för att bli superhjälten Crimson Bolt för att rädda henne från knarklangarna. I en tidningsaffär jobbar Libby, som mer än gärna sadlar på sig ansvaret som Franks sidekick Boltie. Tillsammans viger de sina liv åt att hjälpa andra och att hålla rent på gatorna, utan varken superkrafter eller färdigheter.


När jag för någon vecka sedan såg den här filmen för första gången blev jag genast förälskad i den. Den är sådär härligt underhållande och actionfylld, som är en perfekt kombination när man inte orkar med alltför seriösa dramafilmer.
James Gunn står som både regissör och manusförfattare till den här filmen, som bl.a. skrivigt zombierullen ”Dawn of the Dead” (2004) och skräck/komedin ”Slither” (2006). Förutom ett grymt manus och jävligt passande skådespelare, lyckades han även få in den coolaste repliken någonsin: ”Shut up, crime!”.
Rollen som den smått töntiga Frank spelas otroligt bra av skådespelaren Rainn Wilson som passar som handen i handsken till den här typen av roller. Senast såg jag honom i den grymma filmen ”Hesher” (2011) mot Joseph Gordon-Levitt, men han är mest känd som kontorsnörden Dwight från tv-serien ”The Office” (2005-). Enligt mig så är han helt klart underskattad och fruktansvärt rolig, och jag ser fram emot att se mycket av honom i framtiden.
Med på rollistan har vi också den alltid lika duktiga Ellen Page som på senare år verkligen blivit ett ordentligt stjärnskott. Senaste filmen jag såg med henne var ”Peacock” (2010) mot min älskling Cillian Murphy, men hon spelade också huvudrollen i ”Juno” (2007) som blev hennes breakthrough.
Förutom de två huvudrollerna får vi inte glömma den vackra Liv Tyler och Kevin Bacon som jag senast såg i ”X-Men: First Class” (2011), ”Elephant White” (2011) och ”Crazy, Stupid, Love” (2011).
Tankarna under filmens gång vandrar oavbrutet till filmen ”Kick-Ass” (2010) som jag och min bästa vän såg ensamma i biomörkret en kväll. Om det är det extrema övervåldet eller helt enkelt de hemmagjorda superhjälte-dräkterna låter jag hålla osagt. Hur som helst så är den här filmen faktiskt nått av de sjukaste jag har sett på längre! Den är verkligen rå som svinto, men med en stor nypa salt!
Av mig får den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0