Crazy, Stupid, Love (2011)


Titel:
Crazy, Stupid, Love (2011)
Längd: 118 min
Genre: Romantik
Skådespelare: Steve Carell, Ryan Gosling, Emma Stone, Julianne Moore, Analeigh Tipton, Kevin Bacon, Jonah Bobo, Marisa Tomei
IMDB-betyg: 7.8/10

Handling:
Cal och Jacob lever så skilda liv man kan leva. Cal är lyckligt gift och har barn med sin high school sweetheart, men då hon berättar att hon har varit otrogen och vill skiljas, splittras hela hans värld. Jacob lever singellivet till max, han är snygg, rik och har en ny tjej varje kväll. De träffas ute på krogen och Jacob bestämmer sig för att ta Cal under sina dejting-vingar och hjälpa honom vinna tillbaka sitt självförtroende.



Mmm…jag älskar verkligen att gå på bio! Känslan av att dela ett skratt med en hel biosalong är verkligen någonting speciellt!
Regissörerna Glenn Ficarra och John Requa är lite av ett radarpar då de tidigare gjort en hel del tillsammans, mest manus dock. Detta är deras andra film där de står bakom kameran, den första var nämligen den otroligt söta ”I Love You Phillip Morris” (2009) där Jim Carrey och Ewan McGregor spelar ett homosexuellt par.
Just den här filmen hade egentligen många huvudroller, men jag skulle säga att det mesta krutet låg på skådespelaren Steve Carell som här spelade Cal. Honom kan man se i tv-serien ”The Office” (2005-) men dessutom i den roliga komedin ”The 40 Year Old Virgin” (2005).
Den lite otippade skådisen för just den här typen av film är Julianne Moore, hon har varit med i en rad riktigt grymma filmer, men själv såg jag henne senast i thrillern ”Chloe” (2009). Lägg dessutom in på Julianne-listan att hon blivit nominerad hela fyra gånger för en Oscar. Fyra!
Jag vet att jag har tjatat om skådespelaren Ryan Gosling förut, där jag säger att jag verkligen har en stor respekt för den killen. Spelar han sina kort rätt kan han verkligen gå hur långt som helst! Senast såg jag honom mot Anthony Hopkins i thrillern ”Fracture” (2007), men han är också med i den romantiska ”The Notebook” (2004).
Tjejen som just nu är helt galet aktuell är Emma Stone, en sjukt härligt tjej som medverkar i riktigt bra filmer! Senast såg jag henne i ”Easy A” (2010), men jag ska även se hennes nya ”The Help” (2011) på bio så fort som möjligt!
Naturligtvis får jag inte glömma att nämna att Kevin Bacon också vad med på ett hörn, honom såg jag senast i ”X-Men: First Class” (2011), den urdåliga ”Elephant White” (2011) och ”Beauty Shop” (2005).
Filmens bästa replik är utan tvekan när Ryan Goslings karaktär tar av sig tröjan och Emma Stone utbrister ”-Seriously! It’s like you’re photoshopped!”.
Det jag först trodde om filmen var att det skulle vara en ren och skär romantisk komedi, men ack så fel jag hade där. Det finns nämligen en hel del som lutar åt drama-hållet också, som gör filmen snäppet seriösare än de flesta rom-coms. Jag älskar dessutom skådespelarlistan, den är så imponerande att man utan tvekan skulle kunna hänga upp den i julgranen utan att skämmas!
Det jag gillar med den här filmen är också att man får möta många olika relationer, det finns verkligen någonting som tilltalar alla, vare sig det är ett gapskratt, tårar eller helt enkelt en mysig och lättsam film. En väldigt oväntad twist på slutet vänder dessutom omkring ordentligt i grytan!
Av mig förtjänar den absolut 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0