Drive Angry (2011)


Titel:
Drive Angry (2011)
Längd: 104 min
Genre: Action
Skådespelare: Nicolas Cage, William Fichtner, Amber Heard, Billy Burke, Davis Morse
IMDB-betyg: 5.7/10

Handling:
Milton (Nicolas Cage) har rymt från helvetet för att rädda sitt barnbarn. På vägen får han hjälp av servitrisen Piper (Amber Heard), men det visar sig vara svårare än de trott när en man som kallar sig Revisorn (William Fichtner) har fått order om att transportera honom tillbaka till helvetet igen.

Det här är verkligen en film av killar, för killar!
Det finns några obligatoriska punkter som nästan alltid förekommer i den här typen av filmer; bilar, bärs, bröst, blod och pistoler i massor. Här fanns det inget undantag!
Nicolas Cage har alltid varit en mycket stor favorit från min sida, däremot känner jag att jag nästan måste försvara honom i hans senaste val av filmroller, de är nämligen fullkomligt misslyckade. Jag kan inte svara på om han helt enkelt inte blir erbjuden bättre roller eller om han faktiskt gillar dessa bättre. En sak är i alla fall säkert, och det är att han en gång i tiden varit fruktansvärt duktig på sitt jobb, faktiskt så duktig att han kammat in en Oscar från ”Leaving Las Vegas” (1995). Det senaste jag såg honom i är den halvtaskiga ”Season of the Witch” (2011). Min största chock är att Nicolas Cage faktiskt hade blonda slingor, SLINGOR, i sitt hår till den här filmen, det mina damer och herrar är lite av en skam som jag aldrig mer vill prata om.
Amber Heard hade den kvinnliga huvudrollen, hon spelade en servitris som just kommit på sin pojkvän med att vara otrogen. Henne har jag däremot inga större problem med, tvärt om, har ungefär sett ca 8 av hennes tidigare filmer och jag känner att hon möjligtvis kan bli något stort i framtiden.
Förutom de två ovanstående skådespelarna hade vi också Twilight-pappan Billy Burke som jag senast såg i ”Red Riding Hood” (2011) och som jag av någon okänd anledning hyser otroligt mycket agg mot.
Filmens favoritroll gjordes däremot av William Fichtner, en relativt okänd man som definitivt är mest erkänd från den bästa serien ”Prison Break” (2006-2009). Däremot hade han en liten liten roll i ”The Dark Knight” (2008), men han är hur som helst jäkligt underskattad!
Det är Patrick Lussier som har gjort filmen, han har tidigare varit med och klippt till en rad kända och okända filmer, några är; ”Scream” (1996), ”Scream 2” (1997), ”Scream 3” (2000) och ”Dracula 2000” (2000). Förutom honom själv så hade han hjälp med manuset från Todd Farmer, som även spelade en liten roll i filmen.
Tanken med filmen är att den egentligen skulle ses i 3D, men eftersom jag fullkomligt avskyr 3D så såg jag den utan det.
Som jag skrev tidigare är den riktad till grabbar, vilket syns tydligt eftersom den i princip går ut på vilda biljakter, pistoler, bilar som brinner, bröst och massor med blod som sprutar hejvilt. De har verkligen överdrivigt av allt i varje scen och man fick känslan av att de ville få med så mycket som möjligt i filmen, därför tryckte de ihop alla kill-fantasier som finns i 104 min.
 Jag skulle nästan gå så långt att kalla filmen ”dålig”, men om jag placerar den i ”underhållnings-facket” blir den ändå godkänd eftersom man gång på gång blir tvungen att skratta åt allt det fula och överdrivna.
Jag ger den 2/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0