Iron Man 2 (2010)


Titel:
Iron Man 2 (2010)
Längd: 124 min
Genre: Action
Skådespelare: Robert Downey Jr, Gwyneth Paltrow, Sam Rockwell, Mickey Rourke, Don Cheadle, Scarlett Johansson, Samuel L Jackson, Clark Gregg
IMDB-betyg: 7.0/10

Handling:
Efter att massmiljonären och geniet Tony Stark kommit ut som Iron Man, räddar han gång på gång världen. Han verkar vara helt oförstörbar, till dess att den ryska Ivan Vanko skapar en liknande dräkt och kallar sig själv Whiplash.



På senaste tiden har det blivit ganska mycket superhjältefilmer för min del. Dels för att jag älskar dem och dels för att jag förbereder mig inför årets (kanske) coolaste film, ”The Avengers” (2012), där en massa superhjältar slås ihop och tillsammans räddar världen. ”Iron Man” (2008), ”Thor” (2011), ”Captain America: The First Avenger” (2011), Hulken, Black Widow och Hawkeye, där det bara är de två sistnämnda som än så länge inte fått en egen spelfilm.
En annan som det inte heller varit särskilt mycket ståhej om är karaktären Nick Fury. Skådespelaren Samuel L. Jackson skrev någon gång under 2008 ett kontrakt med Marvel Entertainment som binder honom till att spela Nick Fury i nio filmer, han har alltså sedan ”Iron Man” (2008) mer eller mindre synts till i filmerna. Nick Fury är alltså en chef för den topphemliga underrättelsetjänsten S.H.I.E.L.D, som är det gäng som samlade ihop The Avengers. Han skapades egentligen som en vit man, men i alternativa versioner kallas han Ultimate Nick Fury och i dem är han svart. Det som alltid varit ”med” är däremot den karakteristiska ögonlappen. Det ryktas även om att han ska få en egen film framöver, men än så länge är det ganska mycket hysch-hysch kring det. Hoppas hoppas!
Om vi styr skeppet tillbaka till själva” Iron Man 2”-filmen, kan jag berätta att regissören precis som den första är Jon Favreau , och precis som i den spelar han själv en liten roll som Tony Starks livvakt.
Huvudrollen görs ännu en gång av den fantastiska Robert Downey Jr, och hans assistent Pepper Potts av Gwyneth Paltrow. Men på rollistan har vi även Don Cheadle som tog över Terrence Howards roll som Rhodey, den snygga Scarlett Johansson, och den duktiga Sam Rockwell som även var med i regissörens ”Cowboys & Aliens” (2011).
Filmens bad-guy spelas av den otroligt fula och botox-fyllda Mickey Rourke, som knep rollen som den tyska Ivan Vanko aka Whiplash. På min Topp-10-vill-inte-möta-i-en-mörk-gränd-listan ligger definitivt han som högt upp på listan. Det som stör mig mest är att han säkert får ligga sjuuuuukt mycket?? Vad är det som lockar? Är det hans små ögon, flottiga håret med slingor, potatisnäsan, hans rykte om sig att vara svår att jobba med? Trots att han faktiskt är en ganska duktiga skådespelare, ”The Wrestler” (2008), pallar jag inte att titta på honom ibland.
FILMEN tyckte jag var bra. Den har fått oförtjänt mycket skit, kan jag tycka. Robert Downey Jr är som vanligt helt fantastisk och gör karaktären Tony Stark supercharmig. Specialeffekterna var det ingenting att klaga på och coola actionscener saknar man inte.
Och precis som vanligt när det vaknas Marvel-film ska man sitta kvar när efter texterna rullar för att få se ett litet extraklipp i slutet. Denna gång ger de en antydning till att filmen ”Thor” (2011) är på väg.
Jag ger den en svag 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0