Avatar (2009)


Titel:
Avatar (2009)
Längd: 162 min
Genre: Äventyr/Action
Skådespelare: Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Michelle Rodrigues, Stephen Lang, Joel David Moore, Giovanni Ribisi
IMDB-betyg: 8.1/10

Handling:
På planeten Pandora är människorna i full gång med att ta av befolkningen Na’vis naturresurser. Den rullstolsburne Jake splittras mellan hans eget folk och hans kärlek till stammens drottning Neytiri.


Jag har aldrig varit med om något värre hajpning kring någon film. Någonsin.
År 2009 då jag släntrade in i biosalongen var mina förväntningar på topp, mina sinnen på helspänn och min mage sådär härligt förväntansfull. Eftersom jag hade hört så ofantligt mycket om den här filmen bestämde vi oss för att åka iväg 15 mil från vår vanliga lilla biograf, till en som var mycket större och flashigare. Vi kostade på oss de s.k. ”fat-guy”-stolarna (=större stolar + mer benutrymme) och de bästa platserna i hela biografen. Snacksen var köpta och jackan låg likt en filt över benen. ”- Här ska ses bio!”. När filmen var slut blev jag däremot lite besviken. Missförstå mig inte, filmen är verkligen jättebra. MEN, eftersom den verkligen var fruktansvärt hajpad ville man inte vara den som gick med the flow och tyckte som alla andra. Samma sak var när Facebook först blev populärt, då ville man inte göra sig en användare eftersom alla andra hade det. Does that make any sense?
Hur som helst tyckte jag då att den var bra, men jag blev inte superimponerad. Däremot när jag nu några år senare har sett den i Blu-ray, har jag blivit helt blown away.
James Cameron - mannen, myten, legenden – står som både regissör och manusförfattare till den här filmen. Han är en man som är känd för att göra helt storslagna filmer. Jag nämner givetvis hans ”Titanic” (1997) som vann hela 11 Oscars (!!!!!!!), varenda en mycket välförtjänt naturligtvis. Den som inte gråter, eller i alla fall tycker att den är sorglig, har ett hjärta av sten. Punkt. Förutom den ligger han även bakom ”Terminator 2” (1991) och ”Aliens” (1986).
Sam Worthington spelar den manliga huvudrollen Jake, honom kan man se i bl.a. ”Terminator Salvation” (2009) och ”Clash of the Titans” (2010). Han är en klassisk action-kille, med andra ord. Tanken var först att Matt Damon eller Jake Gyllenhaal skulle få spela Jake, men James Cameron valde istället den relativt okända Sam Worthington.
Som Neytiri spelar Zoe Saldana, som jag senast såg i ”Takers” (2010) och ”Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl” (2003), men hon är även med i ”Star Trek” (2009) och den romantiska komedin ”Guess Who” (2005).
Det kommer heller inte som en överraskning att James Camerons favorit, Sigourney Weaver, har en roll i filmen. Hon är mest känd från de grymma ”Alien” (1979-1997)-filmerna. Senast såg jag henne däremot i komedierna ”You Again” (2010) och ”Paul” (2011).
En kul detalj om den här filmen är också att den är en av världens mest dyra filmer, har för mig att den dessutom blev den film som dragit in mest med pengar genom tiderna. James Cameron sägs också har meddelat att ”Avatar” ska få hela två uppföljare.
Jag har förut kastat lovord över filmen ”2012” (2009) för de grymma specialeffekterna. Däremot vågar jag påstå att ”Avatar” ligger på snäppet bättre. Den s.k. befolkningen Na’vi ser otroligt verkliga ut och effekterna är som sagt hur coola som helst.  
Att se den i Blu-ray är verkligen en upplevelse, och för att härma Ö&B´s reklam: Det är price-less!
Jag känner litegrann att mina ord inte riktigt räcker till och kan mäta sig över hur häftig den här filmen faktiskt är. Se den helt enkelt!
Av mig får den absolut 5/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0