Contact (1997)


Titel:
Contact (1997)
Längd: 150 min
Genre: Drama/Sci-Fi
Skådespelare: Jodie Foster, Matthew McConaughey, William Fichtner, Geoffrey Blake, Tom Skerritt, James Woods, David Morse
IMDB-betyg: 7.3/10

Handling:
Ellie har hela sitt liv varit fascinerad av universum. När hon blir äldre arbetar hon med att lyssna efter signaler från utomjordiska civilisationer vid Argusobservatoriet. Hela hennes livsverk och projekt hotas att läggas ned, när hon plötsligt får bevis för sina teorier.


En av mina absoluta favoritgenrer har alltid varit Sci-fi, om det har att göra med min smärre besatthet av de klassiska ”Alien” (1979-1992)- filmerna eller sedan jag forskade om en sekt som tillbad utomjordingar i skolan, vet jag inte. Den här filmen är dock inte lika utomjordig som den redan nämnda ”Alien”, utan den lutar mer åt drama-hållet.
Regissören Robert Zemeckis är enligt mig en av världens bästa filmskapare genom tiderna, han ligger bl.a. bakom verken ”Forrest Gump” (1994), ”Cast Away” (2000), ”Back to the Future” (1985-1990), och de två julfilmerna ”The Polar Express” (2004) och min syster favoritfilm ”A Christmas Carol” (2009).
Rollen som huvudrollen Eleanor Arroway spelas av den tvåfaldigt Oscarsvinnande Jodie Foster, som jag senast såg i ”The Little Girl Who Lives Down the Lane” (1976), ”Taxi Driver” (1976), ”Panic Room” (2002) och den nya ”The Beaver” (2011). Men man kan även se henne i ”The Accused” (1988) och i den grymma ”The Silence of the Lams” (1991) mot Anthony Hopkins.
Med på rollistan har vi även Matthew – världens svåruttalaste efternamn – McConaughey som just nu har varit aktuell med thrillern ”The Lincoln Lawyer” (2011). På ett sätt är han ganska lik skådespelaren Ryan Gosling, nu syftar jag inte på utseendet, men på det faktum att de båda väljer väldigt blandade roller. Allt från romantiska komedier till draman och actionrullar. Vilket jag tycker är jätteviktigt!
Med som skådespelare fanns också en ung Jena Malone från ”Sucker Punsch” (2011), David Morse från ”The Green Mile” (1999), William Fichtner känd som Mahone från ”Prison Break” (2006-2009) och James Woods som man kan se i tv-serien ”Shark” (2006-2008).
”Contact” är baserad på en novell av Carl Saga. För de som inte vet vem han är kan jag och Wikipedia berätta att han var en astronom/astrofysiker/författare som var väldigt framgångsrik inom poplärvetenskap om närliggande vetenskapet. Han dog dock av en ovanlig (känns det inte som att alla författare dör av ”ovanliga sjukdomar”??) form av benmärgscancer i slutet av 1996.
Personligen fastnade jag inte supermycket för den här filmen, trots att Jodie Foster alltid är otroligt duktig och trovärdig i allt hon gör.  Jag vet däremot att det finns många som älskar den eftersom den på ett smidigt sätt tar upp politik, tro och vetenskap.
Jag ger filmen 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0