Trespass (2011)


Titel:
Trespass (2011)
Längd: 91 min
Genre: Thriller
Skådespelare: Nicolas Cage, Nicole Kidman, Liana Liberato, Cam Gigandet, Ben Medelsohn, Jordana Spiro, Dash Mihok
IMDB-betyg: 5.3/10

Handling:
I en lyxig strandvilla bor Kyle och Sarah tillsammans med deras tonårsdotter. De verkar ha det perfekta livet med rikedomar, familj och en härlig tillvaro, tills en kväll då hemmet invaderas av inbrottstjuvar. Hemligheter snöras upp och ingenting är vad det först verkar…


Gisslansdraman är alltid spännande! Vad ska hända? Kommer de att skjuta? Vart är polisen? Spontant kan man jämföra den här filmen med David Finchers thriller ”Panic Room” (2002), där det också handlar om en familj som blir inlåsta i sitt eget hus och hålls fångna av män med stora gevär.
Regissören till ”Trespass” är den framgångsrika mannen Joel Schumacher som också ligger bakom en av mina absolutaste favoritfilmer: ”The Phantom of the Opera” (2004). Han har även gjort ”Batman Forever” (1995) ,”Phone Booth” (2002) och thrillern ”The Number 23” (2007).
Pappan i huset spelades av Nicolas Cage, som i ärlighetens namn fått oförtjänt mycket skit den sista tiden. Jag personligen har alltid älskat honom, trots att han kanske inte alltid varit on tip of his game. Man kan se honom i den äventyrliga ”National Treasure” (2004), den häftiga ”Face/Off” (1997) och den fina ”City of Angels” (1998).
Som Nicolas Cage fru spelade den begåvade Oscarsvinnande Nicole Kidman, som även henne jag älskar trots sina miljontals skönhetsoperationer. Henne såg jag senast i ”Moulin Rouge” (2001) och i ”To Die For” (1995).
Med på rollistan fanns dessutom Cam Gigandet som spelade Jesusfanatiker i ”Easy A” (2010), Liana Liberato från den olyckliga ”Trust” (2010), och Ben Mendelsohn från ”Beautiful Kate” (2009).
Förstå min lycka då jag upptäckte att Cage, Kidman och Joel Schumacher hade gjort en thrillerfilm tillsammans? Bra skådespelare + bra regissör = bra film? Inte alla gånger. Trots att själva filmidén kändes bra och spännande, tror jag faktiskt att det lät bättre på papper än vad resultatet blev. Stereotypa karaktärer som gör korkade beslut gillar ingen, däremot fungerar filmen ändå bra som tidsfördriv en regnig dag. 
Kul fakta är att det är den snabbaste filmen som kommit ut på DVD från biopremiären, det tog tydligen bara 18 dagar (förra rekordet låg på 29 dagar).
Jag ger filmen en svag 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0