City of Angels (1998)


Titel:
City of Angels (1998)
Längd: 114 min
Genre: Romantik/Drama
Skådespelare: Nicolas Cage, Meg Ryan, Dennis Franz, Andre Braugher, Colm Feore
IMDB-betyg: 6.4/10

Handling:
Seth är en av de många änglar som vakar över människorna i Los Angeles. De varken hörs eller syns, om de inte väljer att göra det själv. En dag stöter han på kirurgen Dr. Maggie Rice och blir genast förälskad. Han ställs därefter inför det största dilemmat – klarar han att offra odödligheten och plikten för kärleken? 



Back in the days när jag för första gången såg den här filmen minns jag att jag lipade hur mycket som helst, nu när jag har sett den igen kom det däremot ingen tår, men den var fortfarande väldigt bra.
Regissören är den lockiga mittbenan Brad Silberling som bl.a. ligger bakom komedin ”Land of the Lost” (2009) och ”Lemony Snicket’s A Series of Unfortunate Events” (2007) som vann en Oscar för bästa smink.
När det kommer till rollistan så har vi bland annat Nicolas Cage. Nicolas Cage. Nicolas Cage. En man som många har blivit fruktansvärt emot på senare år då Cage oftast har valt ganska…vad ska jag säga, ”opersonliga roller”. Personligen har jag alltid gillat honom, även om allt han gör är långt ifrån det bästa jag har sett. Förutom en Oscar i ”Leaving Las Vegas” (1995), har han också varit med i ”Face/Off” (1997), och de två senaste filmerna jag såg med honom ”Drive Angry” (2011) och ”Season of the Witch” (2011).
Den kvinnliga rollen görs av den klassiska romantik-skådespelerskan Meg Ryan som i sina dagar bl.a. medverkat i ”You’ve Got Mail” (1998) och ”Sleepless in Seattle” (1993) båda mot skådespelaren Tom Hanks. Hon gjorde också huvudrollsrösten i den tecknade ”Anastasia” (1997) men eftersom jag såg den med svensk dubbning, så hade istället Helen Sjöholm hennes röst.
Filmens bästa däremot, är enligt mig Goo Goo Dolls låt ”Iris” som har kommit att ha blivit ”filmens låt”, i alla fall för mig. Låten är hur som helst obeskrivligt vacker och passa perfekt till filmen handling. Trots mitt relativt snåla betyg, tycker jag ändå att den absolut är värd att se!
Jag ger den en stark 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0