Burlesque (2010)


Titel:
Burlesque (2010)
Längd: 119 min
Genre: Musikal/Romantik
Skådespelare: Christina Aguilera, Cher, Cam Gigandet, Eric Dane, Stanley Tucci, Kristen Bell, Julianne Hough, Alan Cumming, Dianna Agron
IMDB-betyg: 6.1/10

Handling:
Småstadstjejen Ali reser till det stora Los Angeles för att börja ett nytt liv. Hon får jobb på en burleskklubb som servitris, men hon drömmer om att stå på scenen och sjunga.


Spontana tanken är att filmen andas lite ”Coyote Ugly” (2000): Småstadstjej flyttar till stora staden, börjar jobba som servitris, sjunger, hittar sin true-love, allt slutar lyckligt etc.
Regissören och manusförfattaren heter Steve Antin. En för mig sedan tidigare okänd herre, men som jobbat med bl.a. Jodie Foster i ”The Accused” (1988).
En av huvudrollerna görs av sångaren Cher, som är så opererad att hon faktiskt är helt galet lik skådespelaren Cillian Murphy när han spelar kvinna i ”Peacock” (2010) och ”Breakfast on Pluto” (2005), likheten är slående! Hur som helst så har hon vunnit en Oscar för hennes roll i filmen ”Moonstruck” (1987) mot Nicolas Cage.
Den andra kvinnliga huvudrollen spelas också av en sångare, något yngre visserligen, Christina Aguilera. Om man tänker på att det här är hennes första film som skådespelerska, så gör hon ett godkänt jobb! Absolut! Hon är hur som helst slående vacker i varje scen och det är faktiskt svårt att slita ögonen ifrån henne och hennes grymt häftiga röst!
Med på rollistan har vi dessutom Eric Dane som Mark i tv-serien ”Grey’s Anatomy” (2005-), Cam Gigandet från ”Easy A” (2010) och ”The Roommate” (2011), Kristen Bell som jag senast såg i ”You Again” (2010) och ”Scream 4” (2011), Stanley Tucci från bl.a. ”Easy A” (2010) och ”The Lovely Bones” (2009), och Dianna Agron känd som Quinn i ”Glee” (2009-), ”I Am Number Four” (2011) och ”The Romantics” (2010).
Det enda som jag spontant saknade var en sångduett mellan huvudpersonerna Cher och Christina Aguilera. Vart försvann den liksom?
Jag vet att hela filmen är en stor klyscha och ingenting är originellt för fem öre, men jag tycker ändå att soundtracket är grymt bra, och eftersom allt glittrar kan man väl inget annat än att ryckas med?
Av mig får den en svag 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0