Moneyball (2011)


Titel:
Moneyball (2011)
Längd: 133 min
Genre: Drama
Skådespelare: Brad Pitt, Jonah Hill, Robin Wright, Philip Seymour Hoffman, Chris Pratt
IMDB-betyg: 7.8/10

Handling:
Managern Billy Beanes skapar basebollaget Oakland Athletics genom att använda sig av en datagenererad analys för att drafta de glömda basebollsspelarna.



Jag ska säga som det är. Sport och politik är de två sakerna på min lista som verkligen är ett stort no-no för mig. Det är ämnen som varken intresserar mig eller som jag överhuvudtaget inte kan. Precis innan jag slog på den här filmen, såg jag den nya ”The Ides of March” (2011) som var politik-inriktad, och direkt efter blev det ju ”Moneyball” som handlar om baseboll – intresseflaggan hissades inte direkt till skyarna, om jag säger så.
Regissören är den relativt ”nykomliga” Bennett Miller, som verkligen satte sitt namn på kartan efter sin första och fram till den här enda film, ”Capote” (2005).
Huvudrollen Billy Beane spelades av den väldigt duktiga Brad Pitt, som man bl.a. kan se i David Finchers Fight Club” (1999) och ”Se7en” (1995).
Hans motspelare gjordes av Jonah Hill. Han har alltid varit känt som ”the funny fat guy” från komedin ”Superbad” (2007), men har under 2011 tappat alla kilon och dök upp på söndagens Golden Globe-gala med en ny och smal kropp.
Precis som regissörens tidigare film är även den här verklighetsbaserad, grundad av en bok av Michael Lewis som publicerades 2003. Trots att filmen handlar om ett datagenererat basebollslag, tycker jag underligt nog att det ändå handlade väldigt LITE om just den detaljen. Fick jag bestämma så skulle jag fokuserat mer på det, och mindre på allt annat.
Eftersom just baseboll inte är min starka sida, fattade jag ingenting när Brad Pitt i filmen pratade om ”second base”, ”first base” och en massa andra helt oförståliga termer. För att jag ska gilla en film så måste jag fatta den, och då spelar det ingen roll hur bra Brad Pitt och Jonah Hill är.
Själv tror jag att den här filmen främst går hem i USA, eller också de som har ett någorlunda sportintresse, men eftersom att jag inte besitter några av dem så tänker jag inte ”gå med strömmen” och låtsas att filmen tilltalade mig.
Anledningen till mitt ganska låga betyg är helt enkelt för att jag inte förstod vad de pratade om 80% av gångerna. Det gör mig lite ledsen, eftersom jag egentligen skulle vilja gilla den här filmen.
Jag ger den 2/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0