Midnight in the Garden of Good and Evil (1997)


Titel:
Midnight in the Garden of Good and Evil (1997)
Längd: 155 min
Genre: Drama
Skådespelare: John Cusack, Kevin Spacey, Irma P.Hall, Jude Law, Alison Eastwood, Lady Chablis, Michael Rosenbaum
IMDB-betyg: 6.5/10

Handling:
Journalisten John får i uppdrag att skriva om en makalös fest som hålls varje år hemma hos den antikhandlande miljonären Jim. Snart händer det plötsligt ett mord och John tvingas stanna kvar och följa rättegången.



Bli inte skrämd över filmens otroligt långa längd, den lyckas ändå på något konstigt sätt hålla sig intressant under 155 minuter.
Regissören är ingen mindre än Clint Eastwood, eller som han i folkmun också kallas ”Clintan”. Med fyra Oscars i bagaget borde karln veta vad han sysslar med. När hans bäst-före-datum har gått ut och han ligger på sin dödsbädd kommer han nog tänka ”-Fan, jag har verkligen lyckats i mitt liv”, för det är just det han har när han både är fruktansvärt duktig- och framför kameran. ”Dirty Harry” (1971) är väl kanske något av hans mest kända roll, men han har dessutom spelat huvudrollen och regisserat ”Million Dollar Baby” (2004) och hans senaste ”Gran Torino” (2008).
John Cusack spelar här filmens journalist och med det också filmens huvudroll. Han är så otroligt charmig att det rakt av är ganska svårt att inte älska honom, jag vet i alla fall att jag gör det. Honom såg jag senast i jorden-går-under-rullen ”2012” (2009) och skräckisen ”1408” (2007). Av en händelse spelar faktiskt John Cusack författare/journalist i alla de nyss nämnda filmerna, coincidence?
Den tvåfaldigt Oscarsvinnande Kevin Spacey spelar här den snuskigt rika miljonären. Spacey är en otroligt duktig skådespelare som lyckas i allt han sätter manken till. Honom kan man se i superdramat och min bästa väns favoritfilm ”American Beauty” (1999), samt thrillern ”The Usual Suspects ”(1994). Jag såg honom även senast i den grymma ”K-PAX” (2001) där han spelar mot Jeff Bridges.
Filmens höjdpunkt var utan tvekan transvestiten Lady Chablis som spelade Chablis ”Frank” Deveau, som drog den kaxigaste repliken någonsin ”-Yes, I am a bitch, and proud of it, honey” medan han/hon höjde på ögonbrynet och snappade lite sådär överlägset med fingrarna.
Trots de redan nämna skådespelarna får jag inte glömma att en mycket ung och slank Jude Law också var med, samt Clint Eastwoods dotter Alison Eastwood, som faktiskt varit med i riktigt många av sin fars filmer.
Ryktet säger också att John Cusack och Alison Eastwood inte bara var tillsammans i filmen, utan också dejtade IRL.
Trots att den faktiskt var otroligt lång blev den som sagt inte tråkig, fast den var ju visserligen ingen nagelbitare heller. Nu när jag tänker efter var den kanske en av 90-talets bästa filmer, dock inte Clint Eastwoods bästa.
Jag ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0