Drive (2011)


Titel:
Drive (2011)
Längd: 100 min
Genre: Drama/Thriller
Skådespelare: Ryan Gosling, Carey Mulligan, Bryan Cranston, Oscar Isaac, Ron Perlman, Albert Brooks
IMDB-betyg: 8.2/10

Handling:
En stuntförare från Hollywood extraknäckar som chaufför åt rånare på kvällarna. En dag går allting snett och han retar upp Los Angeles hänsynslösaste män.


SF och jag säger alltid: Film är bäst på bio! Efter tredje biobesöket på en kväll hade vi hunnit mata av ”Contagion” (2011), ”In Time” (2011) och sedan den här. Trots två ”besvikelser” så låg förhoppningarna ändå på max när vi traskade in i den övergivna biosalongen för den sista föreställningen för kvällen.
Regissören till den här filmen är den relativt unga Nicolas Winding Refn som bl.a. ligger och gottar sig bakom verk som ”Bronson” (2008) och ”Valhalla Rising” (2009), båda med otroligt bra kritik.
Om jag genast ska rusa in på skådespelare, kan jag berätta att huvudrollen spelades av den fruktansvärt duktiga och framgångsrika Ryan Gosling som jag senast såg i ”Crazy, Stupid, Love” (2011) och i ”Fracture” (2007). Precis som jag nämnt flera gånger tidigare är jag säker på att Ryan Gosling verkligen kommer gå hur långt som helst. Han är oerhört genialisk i sina filmval och väljer genrer från hela kostcirkeln, allt från romantiska komedier till superseriöst drama. Han är som vanligt extraordinärt duktig i allt han gör, därför kom det inte som en chock för någon att han kickade-ass i rollen som den tillbakadragne, kärleksfulla och djupa huvudrollskaraktären.
Rollen som Irene spelades av Carey Mulligan. Hon har verkligen växt och hamnat perfekt i sin stil som på senare tid varit ”den försynta, unga kvinnan med de få orden”. Några bra exempel på det är filmerna ”An Education” (2009), ”Pride & Prejudice” (2005) och ”Never Let Me Go” (2010), hon är även aktuell med dramat ”Shame” (2012) där hon kommer spela mot Michael Fassbender.
En annan som också var med är Bryan Cranston. För de flesta så kanske det inte tänds några lampor av bara namnet, vilket inte är så konstigt eftersom han nästan bara varit med i olika serier och då främst ”Breaking Bad” (2008-) där han spelar huvudrollen Walter White. Lustigt nog hade han även en roll i biofilmen vi började med den kvällen, nämligen ”Contagion” (2011).
Kul fakta är att det här är första filmen som den Danske regissören Nicolas Winding Refn inte skrev manuset till själv och som är baserad på en bok, tidigare är det nämligen han själv som brukar vilja sköta dessa saker själv.
Jag älskar det faktum att publiken aldrig får reda på vad Ryan Goslings karaktär heter, i filmen refereras han bara till som ”Driver” och det är även det namn som står uppskrivet på IMDbs hemsida.
Förutom att filmen är oerhört spännande och actionfylld, ligger det starkaste kortet på Ryan Goslings bidrag till filmen och dess grymma soundtrack som de verkligen hade använt riktigt riktigt bra! Kompositören, Cliff Martinez, är sammanträffande nog samma man som också gjort musiken till filmen jag såg några timmar tidigare, ”Contagion” (2011).
Hittills är det här en av årets bästa filmer och kommer förhoppningsvis plocka hem en och en annan Oscarstatyett!
Om man tror att det här bara är en annan actionrulle bland djungeln av filmer där ute, får man tänka om!
Jag ger den en svag 5/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0