In Time (2011)


Titel:
In Time (2011)
Längd: 109 min
Genre: Action
Skådespelare: Justin Timberlake, ,Amanda Seyfried, Cillian Murphy, Johnny Galecki, Shyloh Oostwald, Olivia Wilde, Alex Pettyfer
IMDB-betyg: 6.7/10

Handling:
I en framtid där pengasystemet är utbytt mot tid och där människor slutar åldras vid 25 år, bor Will i slummen och tvingas jobba hårt i fabriken för mer tid att leva. Efter att ha blivit anklagad för mord och att stjäla tusentals år, flyr han till de rikas samhälle för att ändra på systemet!



När jag gå på bio så föredrar jag att se minst två filmer när man ändå är där, eftersom jag har relativt ”långt” till närmsta biograf. Just den här kvällen blev det faktiskt tre filmer efter varandra. Vi började med ”Contagion” (2011), sedan blev det den här, och sist valde vi att se ”Drive” (2011).
Det är alltid lika roligt att se reaktionen på biografkassören när man traskar fram och ber om att få ta ut biljetter till tre föreställningar (som i det här fallet blev nio biljetter sammanlagt, eftersom vi var tre personer som skulle kolla).
Regissören och manusförfattaren till just den här filmen var Andrew Niccol som bl.a. blev nominerad till en Oscar för hans manus i ”The Truman Show” (1998), men han är också snart aktuell med att regissera filmen ”The Host” (2013) som är baserad på en bok av Twilight-författaren Stephenie Meyer med samma namn.
Skådespelaren till rollen som Will spelades av artisten/skådespelaren Justin Timberlake, som de senaste åren fokuserat allt mer på sin skådespelarkarriär. Senaste filmen jag såg med honom i var ”Bad Teacher” (2011) mot Cameron Diaz, men han är även med i den relativt nya romantiska komedin ”Friends with Benefits” (2011) där han spelar mot Mila Kunis.
Amanda Seyfried med de extremt stora ögonen spelade Sylvia som var dotter till en av de mest framgångsrika affärsmän inom tid-zonerna. Måste jag säga att hennes karaktär blev förtjust i Will aka badboy-Timberlake? Förutom att jag har en liten womencrush på henne, var de senaste filmerna jag sett med henne i ”Chloe” (2009) och ”Red Riding Hood” (2011).
Anledningen till att jag tvingade mina kompisar att se den här filmen från första början, var helt enkelt för att min favoritskådis Cillian Murphy spelade en av rollerna. Jag vet egentligen inte varifrån min lilla besatthet av honom kommer ifrån, jag tycker helt enkelt att han är en grymt underskattad skådespelare som borde lägga sitt krut på att spela i ”tyngre” rollen. Om jag fick bestämma alltså! Jag har det senaste året sett ett tio-tal filmen med honom i, men mina favoriter har varit ”Disco Pigs” (2001), ”Peacock” (2010), ”28 Days Later” (2002) och ”Breakfast on Pluto” (2005).
Förutom de redan nämnda skådespelarna får vi inte glömma Olivia Wilde från ”Cowboys & Aliens” (2011), Johnny Galecki som är mest känd som Leonard Hofstadter i tv-serien ”The Big Bang Theory” (2007-), och även Alex Pettyfer från ”Beastly” (2011) som alla också hade varsin roll i filmen.
Personligen tycker jag att själva filmidén är helt och hållet genialisk: att istället för pengar när man arbetar så får man tid som betalning, och istället för att betala med pengar i affären så använder man tid ”- 5 minuter för två liter mjölk, tack!”. Briljant!
En sak som jag däremot satt och störde mig på genom exakt hela filmen var att Amanda Seyfrieds karaktär hade på sig skyhöga klackar genom hela filmen. Klackar kanske inte låter så farligt? Men lägg dessutom till att hon sprang, skuttade omkring på hustak, klättrade på brandstegar, och hoppade ner från ett tak och landade med en duns på en bilhuv. Allt detta utan att vare sig bryta benen, stuka foten eller snubbla…
Idén känns så pass bra att filmen verkligen kunde blir hur grym som helst, och kanske om de hade utvecklat konceptet mer eller tagit bort lite action och tagit mer ställning så kanske den skulle lyckas bättre? Jag vet inte riktigt, men NÅGONTING fattas för att filmen ska bli någonting mer än bara en ”actionrulle”!
En sak som det varit väldigt mycket hysch-hysch omkring är det faktum att hela filmteamet blev stämd av Harlan Ellison som tyckte att ”In Time” var alldeles för lik hans kortfilm ”Repent Harlequin, ’ Said The Ticktockman”. Han blev så frustrerad att han begärde att alla kopior av filmen skulle förstöras innan dess premiär. Jag vet inte exakt hur de rädde ut problemet, det enda jag vet är att jag i slutänden kunde se den här rullen på bio i den lilla staden en bit från där jag bor.
Av mig får den en svag 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0