Beastly (2011)


Titel:
Beastly (2011)
Längd: 86 min
Genre: Drama/Romantik
Skådespelare: Alex Pettyfer, Vanessa Hudgens, Lisa Gay Hamilton, Mary-Kate Olsen, Neil Patrick Harris
IMDB-betyg: 4.9/10

Handling:
Kyle är en bortskämd, snygg och självsäker kille som spelar sina kort på sitt utseende. Han ligger runt med tjejer, ser ner på andra människor och köper sig ur kniviga situationer. En dag går han däremot för långt och hans utsida blir förvandlat till ett odjur av häxan Kendra. För att bryta förtrollningen måste han hitta någon som älskar honom trots hans missbildning. Om han inte gör det inom ett år kommer hans yttre aldrig bli sig självt igen.

Känns handlingen en aning bekant? Det kan ha att göra med att det ska föreställa en modern tolkning av den klassiska ”Skönheten & Odjuret”, eller ”Beauty and the Beast” som den heter på engelska.
Såg den här lilla rackarn för någon vecka sedan, men mina förväntningar sattes redan igång för ungefär två månader sedan då jag såg huvudrollen Alex Pettyfer i ”I am Number Four” (2011). Tyckte redan då att den här filmen verkade asnice, men att den ”ändå kunde bli en stor flopp”…. Ack så rätt jag hade på den sista punkten.
I huvudrollen har vi som sagt Alex Pettyfer, en kille som är på väg mot toppen as we speak. Han har som jag skrev tidigare varit med i ”I am Number Four” (2011), men han har också spelat Alex Rider i ”Stormbreaker” (2006), där den förstnämna är hans hittills största roll. Att han dessutom är med i massor av hottest-guy-listor är väl förmodligen ett bevis på att grabben också ser väldigt bra ut!
Vanessa Hudgens är en tjej som jag för alltid kommer koppla ihop med ”High School Musical” (2006-2008)-filmerna, men senast såg jag henne faktiskt i Zack Snyders grymma ”Sucker Punch” (2011) där hon kutade omkring med vapen och väldigt små kläder.
En serie som verkligen är sjukt bra är ”How I Met Your Mother” (2005-) där Neil Patrick Harris gör ett klockrent jobb som kvinnotjusaren Barney Stinson. Jag kan däremot känna att det är lite svårt att sära karaktären från Neil Patrick Harris i allmänhet, tror också att han kommer att få väldigt svårt med att spela olika sorters roller i kommande tiden.
Filmer som är baserade på gamla legender och sagor är just nu väldigt inne, i framtiden kommer de kalla det för ”Sååååå 2011-talet”, där bl.a. ”Red Riding Hood” (2011) står med på listan.
Jag förstår konceptet med filmen, det gör jag verkligen, men någonstans på vägen föll den väldigt platt! Vet inte om det var skådespelarna, de oerhört töntiga replikerna eller helt enkelt det faktum att det oftast inte går lika bra som man tror med att göra ”moderna tolkningar” hur som helst.
Jag skulle nästan vilja gå så långt och kalla den en besvikelse, ja till och med en stor besvikelse.
Filmen är gjord av Daniel Barnz, en man som tidigare inte gjort särskilt mycket, närmare bestämt bara två långfilmer. Han har däremot haft turen att jobba med Bill PullmanLost Highway” (1997), ”While You Were Sleeping” (1995) och Oscarsnominerade ”Desperate Housewives”-stjärnan Felicity Huffman, och det nya lilla stjärnskottet från ”Super 8” (2011) Elle Fanning.
Kan också berätta att trailern är lite av en lurendrejare, den är nämligen sjukt bra och visar en film med oerhört mycket potential, att det dessvärre inte stämde överrens med själva filmen är så klart jäkligt synd.
Avslutar med att citera filmens otroligt chessy tagline ”Love is never ugly”.
Ger den 2/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0