Fright Night (2011)


Titel:
Fright Night (2011)
Längd: 106 min
Genre: Skräck/Komedi
Skådespelare: Anton Yelchin, Colin Farrell, Christopher Mintz-Plasse, Toni Collette, Imogen Poots, David Tennant
IMDB-betyg: 6.6/10

Handling:
Charley och hans mamma Jane bor i ett fint litet hus i ett nybyggt samhälle mitt ute i ingenstans. Han är sistaårselev och är tillsammans med skolans populäraste tjej, trots att han själv är lite småtöntig. Livet leker, tills en sen kväll då det flyttar in en ny granne i huset bredvid…


Filmer där genren är en blandning av två olika är inte alls ovanligt nuförtiden. Det kan vara romantiska komedier, action/äventyr, skräck/thriller etc. Alla de redan nämnda är som sagt ganska vanliga och passar väldigt bra tillsammans eftersom de ligger inom samma forum. ”Fright Night” är däremot en skräck/komedi, vilket jag personligen kan ha lite svårt för ibland eftersom de två genrerna ligger så fruktansvärt långt ifrån varandra och kräver två helt olika sinnesstämningar.
Regissören Craig Gillespie är tidigare skaparen till dramat ”Lars and the Real Girl” (2007) där Ryan Gosling spelar huvudrollen. Men just berättelsen är tagen från den amerikanska Tom Holland som tidigare gjort originalfilmen ”Fright Night” (1985).
Huvudrollen Charley spelas av min boycrush Anton Yelchin som faktiskt passar utmärkt i rollen. Tidigare har jag sett honom i ”The Beaver” (2011) och ”Charlie Bartlett” (2007), där jag har lovordat hans framtida skådespelarkarriär. Jag rekommenderar att man ska hålla ett extra getöga på honom i framtiden, eller lite mer internationellt – Keep an extra goat’s eye on him in the future.
Rollen som den förföriska vampyrgrannen spelas av hunken Colin Farrell som jag senaste året har sett i ”London Boulevard” (2010) och i komedin ”Horrible Bosses” (2011), men han spelar även huvudrollen i Tv3s sändningsfavoritfilm: ”Phone Booth” (2002).
Som Anton Yelchins mamma Jane spelar den f.d. Oscarsnominerade Toni Collette som man kan se i både ”The Sixth Sense” (1999),”Little Miss Sunshine” (2006) och även som huvudrollen i serien ”United States of Tara” (2009-).
Skådespelaren som verkligen sätter ”komedi-stämpeln” på filmen är utan tvekan Christopher Mintz-Plasse som genast fick sitt genombrott som Fogell aka McLovin i den hysteriskt roliga filmen ”Superbad” (2007).
Håll dessutom koll på skådespelaren Dave Franco som här spelar bad-guy, han är nämligen till utseende lik sin storebror James Franco!
Eftersom jag inte har sett originalfilmen har jag lite svårt att uttala mig om det här var en bra remake eller ej. Trots att filmen var ganska trög och egentligen ganska dålig, var det ändå relativt snygga specialeffekter och duktiga skådespelare – vilket gör den här filmen till ett godkänt tidsfördriv.
Jag ger den 2/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0