Horrible Bosses (2011)


Titel:
Horrible Bosses (2011)
Längd: 98 min
Genre: Komedi
Skådespelare: Jason Bateman, Charlie Day, Jason Sudeikis, Kevin Spacey, Jennifer Aniston, Colin Farrell, Donald Sutherland
IMDB-betyg: 7.1/10

Handling:
De tre vännerna Nick, Kurt och Dale hatar sina chefer över allt annat. Efter några öl en sen kväll skämtar de med idén att de ska mörda varandras bossar, vilket de tycker låter som en jättebra plan. Eller?


Romantiska komedier i all ära, men ibland behöver man helt enkelt få sig ett gott skratt och slippa alla relationsproblem, triangeldraman, kär-i-sin-bästa-killkompis-men-alla-vet-att-de-kommer-få-varandra-i-slutet-filmer. Då passar ”Horrible Bosses” bra!
Regissören är Seth Gorden, nej jag menar inte komikern Seth Rogen från bl.a. ”The Green Hornet” (2011), som tillist bara gjort två spelfilmer men som sysslat mest med dokumentärer och serier. Förutom den här filmen ligger han även bakom ”Four Christmases” (2008) där vi har Reese Witherspoon och Vince Vaughn i huvudrollerna.
Huvudrollerna i den här filmen görs däremot, inte helt chockerande när man läser om handlingen kanske, av tre män. Där en av rollerna görs av Jason Bateman som jag senast såg i ”The Switch” (2010) och ”Paul” (2011),men som fick sitt breakthrough i tv-serien ”Arrested Development” (2003-2006) där han spelade Michael Bluth. Det som jag tycker är lite skönt med den här typen av skådespelare är att man alltid vet vad man får när man ser filmen, det känns så avlägset att han plötsligt skulle rycka in och ”överraska” med någonting han vanligtvis inte pysslar med.
Rollen som Kurt spelas av den otroligt charmiga Jason Sudeikis. I ärlighetens namn har jag inte särskilt koll på den karlen, senaste filmen var ”Watching the Detectives” (2007), men jag kan säga direkt that I like him. Han har varit med i väldigt många olika serier bl.a. 135 avsnitt av ”Saturday Night Live” (2003-) och 60 avsnitt av ”The Cleveland Show” (2009-).
Den sista av de tre huvudrollerna spelas av Charlie Day som precis som de redan nämnda är mest känd från diverse komediserier, bl.a. så spelar han Charlie Kelly i den populära ”It’s Always Sunny in Philadelphia” (2005-), men jag såg honom senaste i ”Going the Distance” (2010). Ett av hans speciella kännetecken är att han har en väldigt ovanlig röst. Det är svårt att beskriva i ord, men den låter en aning…hes, och den skär sig dessutom ganska lätt?
Filmens dragplåster är däremot de som spelar cheferna över de ovanståendes karaktärer: den tvåfaldigt Oscarsvinnande Kevin Spacey som jag senast såg i ”K-PAX” (2001) och ”Midnight in the Garden of Good and Evil” (1997), Jennifer Aniston som spelade mot Jason Bateman i ”The Swith” (2010) men som också är med i Adam Sandlers nya ”Just Go with it” (2011), och till sist den Goldern Globe-vinnande Colin Farrell från bl.a. ”London Boulevard” (2010).
Personligen tycker jag att filmen verkligen var hysteriskt rolig och den kändes väldigt ”likeable” och oerhört lättsmällt. Om min förtjusning beror på att jag såg den en väldigt sen kväll då de mesta är roligt, eller om den faktiskt är riktigt bra, vet jag inte. Vad jag däremot vet, är att jag ger den stora rekommendationer till den som är sugen på en rolig komedi!
Jag ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0