The 40 Year Old Virgin (2005)


Titel:
The 40 Year Old Virgin (2005)
Längd: 116 min
Genre: Komedi/Romantik
Skådespelare: Steve Carell, Catherine Keener, Seth Rogen, Paul Rudd, Romany Malco, Leslie Mann, Elizabeth Banks, Jane Lynch, Kat Dennings
IMDB-betyg: 7.4/10

Handling:
Den smått nördiga Andy samlar på action-figurer, har ett jobb på en elektronik-affär, cyklar till jobbet och har en allmän lugn tillvaro. Det enda som fattas i hans 40-åriga liv är att han fortfarande är oskuld.



Jag är just nu inne i en ”The Office US”- fas som gör att jag spenderar all min lediga tid åt att sträckse tv-serien. Är helt besatt av den, och bara tanken på att den snart är slut får mitt lill-hjärta att blöda. Men trots att jag nu har lagt film-tittandet på hyllan ett tag, har jag ändå hunnit med ett 10-tal filmer under julen. Det här var en av dem.
Regissören Judd Apatow har tillsammans med huvudrollen Steve Carell gjort manuset. Personligen faller hans utseende mig perfekt i smaken (inte för att det spelar någon roll eftersom han står bakom kameran, inte framför) eftersom jag har en thing för män i ansiktshår. Hursomhelst, förutom ”The 40 Year Old Virgin” ligger han även bakom den extremt roliga ”Knocked Up” (2007) och ”Funny People” (2009), de tre redan nämnda filmerna är faktiskt hans enda långfilmer, han har nämligen sysslat mest med att vara producent och manusförfattare till olika filmer och tv-serier.
Den som spelar oskulden Andy är den redan nämnda Steve Carell som även spelar Michael Scott i favvo-serien ”The Office US” (2005-), själv såg jag honom också senast på bio i den romantiska komedin ”Crazy, Stupid, Love” (2011). Jag tycker att han passar perfekt i den här typen av försynta roller där han går omkring i sneakers, har den perfekta hårbenan, och är allmänt klumpig och blyg.
Som Steve Carells grabbgäng spelar Seth Rogen från ”The Green Hornet” (2011), Paul Rudd från ”Clueless” (1995) och Romany Malco som man kan se i ”No Ordinary Family” (2010-). Med på rollistan har vi även Catherine Keener från min senast sedda ”Trust” (2010), regissörens fru Leslie Mann från bl.a. ”The Cable Guy” (1996), och Jane Lynch som alltid har på sig träningskläder och heter Sue Sylvester i tv-serien ”Glee” (2009-).
Den här typen av filmer kan man helt enkelt ingenting annat än att älska! Jag menar, hur hysteriskt roligt är det inte med en töntig 40-åring som försöker tappa oskulden med tips och råd från en som just blivit dumpad, en som har varit otrogen med sin fru, och en som är en klassisk hound dog? Att skådespelarna dessutom passar perfekt in, gör bara det hela bättre. Jag (och framröstningen 2005 ”The 50 Greatest Comedies Of All Time”), rekommenderar definitivt den här filmen!
Jag ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0