The Number 23 (2007)


Titel:
The Number 23 (2007)
Längd: 101 min
Genre: Thriller
Skådespelare: Jim Carrey, Virginia Madsen, Danny Huston, Logan Lerman, Lynn Collins, Rhona Mitra
IMDB-betyg: 6.2/10

Handling:
Walter Sparrow kommer av misstag över en bok som heter The Number 23. Bokens huvudperson påminner skrämmande mycket om Walters eget liv, vilket får honom till en början att bli lite misstänksam. Men ju mer han läser desto längre ner i mörkret och hemligeter dras han – där allt ständigt kopplas till numret 23.



Till er som är lättpåverkade eller är på gränsen att bryta ihop i någon galen psykos: Se inte den här filmen!
Jag är i alla fall den som ibland kan bli väldigt mottaglig när det kommer till vissa filmer. Minns speciellt efter att jag hade sett min favoritfilm ”The Matrix” (1999) för första gången att jag var helt övertygad om att Morpheus när som helst skulle komma in och erbjuda mig två olika piller, ett rött och ett blått. Att jag, precis som Neo, bodde i en fejkad värld kändes då så självklart. Vet naturligtvis att det bara är på låtsas, men när man verkligen sitter insjunken i en film kan det ibland vara lite svårt att koppla tillbaka verkligheten.
Just ”The Number 23” blev jag inte alls lika påverkad av, men jag kan absolut tänka mig att det här är den typen av film som ”fastnar” för vissa människor.
Regissören är även skaparen bakom årets thriller ”Trespass” (2011) där Nicole Kidman och Nicholas Cage spelar huvudrollen, Joel Schumacher (världens mest svåruttalade efternamn??). Okej, här kommer bara fördomarna fram, men visst känns det nästan som att Joel Schumacher är en man som uppskattar spray-tan och yngre kvinnor? Eller är det bara jag som känner så? Baserat enbart på hans superfräscha 72-åriga utseende.
Rollen som Walter spelas av ingen mindre än Jim Carrey. Han som till 90% alltid är med i någon komisk film där han får möjlighet att leka av sig. Att se honom i spännande mystiska filmer är med andra ord inte speciellt vanligt. Hur lyder domen? Jag blev faktiskt förvånansvärt imponerad över hans talanger. Ett mörker kom över honom i vissa scener som var riktigt beundransvärt och väldigt passande till rollen. Senaste filmerna som jag har sett med honom i har varit ”The Cable Guy” (1996) och ”I Love You Phillip Morris” (2009).
Med på rollistan har vi även den naturligt vackra Virginia Madsen från bl.a. ”Sideways” (2004) och ”Red Riding Hood” (2011), Danny Huston från den svinpopulära ”The Aviator” (2004), och den unga Logan Lerman som har huvudrollen i ”Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief” (2010).
Det som på allvar är mind-fucked med den här filmen är att allt verkligen blir nummer 23, inte bara det som nämns i filmen. De har verkligen gått all-in med siffran i allt från registreringsskyltar till husnummer, namn, filmens längd, kapitel och postkoder. Att de orkar! Det är även lite freaky att det här var regissören Joel Schumachers 23e film.
Filmen känns väldigt välutformad, oerhört snyggt berättad och gjort. Älskar dessutom ljussättningen som verkligen sätter den rätta känslan på perspektivet. Den blir då och då ganska nervkittlande och tillslut vet man varken ut eller in. Att jag dessutom är världens twist-junkie skadar heller inte…
Jag ger filmen en svag 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0