The Sixth Sense (1999)


Titel:
The Sixth Sense (1999)
Längd: 107 min
Genre: Thriller/Drama
Skådespelare: Haley Joel Osment, Toni Collette, Olivia Williams, Donnie Wahlberg
IMDB-betyg: 8.2/10

Handling:
Den skickliga barnpsykologen Dr Malcolm Crowe hemsöks av minnet av en ung patient som han inte kunde hjälpa. Plötsligt träffar han den 9-åriga pojken Cole, som Malcolm ser som en chans att göra rätt för sig och att finna sinnesro. Men den lilla Cole visar sig ha djupare problem än han någonsin kunnat tro.



På den senaste tiden har jag haft en liten M. Night Shyamalan-fas, där jag helt enkelt har plöjt igenom några av hans filmer. Det hela började med att jag blev svinsugen på att se hans ”The Village” (2004) eftersom jag hade för mig att den var jättebra från back in the days, sedan blev jag lite besviken på filmen och då slog tanken mig att jag kanske hade överskattat M. Night Shyamalalalallalallan hela mitt liv, utan att veta om det. Därför såg jag bara någon dag senare hans film ”Signs” (2002), och igår hans ”The Sixth Sense”. Slutsatts: Han är ej överskattad!
På rollistan ser vi bl.a. action-guden Bruce Willis från ”Armageddon” (1998), Toni Collette från förra årets skräck/komedi ”Fright Night” (2011), Olivia Williams som man kan se i ”Hanna” (2011) och Donnie Wahlberg som halvt efter från bl.a. ”Dead Silence” (2011).
Den STORA stjärnan är däremot Haley Joel Osment som spelade den lilla pojken Cole. Under hela filmens gång satt jag bara och oj:ade mig över hur söt han var! Den lilla skjortan, lilla ylletröjan, med den lilla rocken och den lilla slipsen, det är som en vuxen människa i miniatyrformat. Och duktig är han dessutom, oj oj oj! Ofta brukar barn-skådespelare vara väldigt dåliga, men han var verkligen fantastisk! En Oscarsnominering fick han dessutom, men den kneps av Michael Caine i ”The Cider House Rules” (1999), själv kan jag tycka såhär i efterhand att Haley Joel Osment borde fått den! När han var ung var han också med i den fina ”Pay It Forward” (2000) och Steven Spielbergs ”Artificial Intelligence: AI” (2001).
Den här filmen kan man säga blev M.Night Shyamalans stora genombrott. När den kom ut blev den genast en succé, fick hela sex Oscarsnomineringar, och ligger nu på topp #137 på IMDbs lista över bästa filmer. Den superkända frasen – ”I see dead people” – föddes.
Jag har egentligen så oerhört lite dåliga saker att säga om den här filmen, det som är lite synd däremot är att den ”förstörs” en aning efter första gången man ser den. Den dock är hur bra som helst, spännande, fin, obehaglig, överraskande och med väldigt duktiga skådespelare! För att vara en film i den här spök-genren, så är den helt fenomenal!
Av mig får den 5/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0