Cars (2006)


Titel:
Cars (2006)
Längd: 117 min
Genre: Animerat/Familjefilm
Skådespelare (Röster): Owen Wilson, Bonnie Hunt, Larry the Cable Guy, Paul Newman, Cheech Marin, Tony Shalhoub, Guido Quaroni, Jenifer Lewis, Paul Dooley
IMDB-betyg: 7.3/10

Handling:
Den kända och någon självupptagna racerbilen Lightning McQueen är på väg till Kalifornien för att tävla om statyetten Piston Cup. Men på väg dit hamnar han däremot i den lilla bortglömda staden Radiator Springs, där han får lära sig att det finns mer i livet än rikedomar och berömmelse.





En sak som är totalt ointressant för mig (förutom politik) är motorer. Jag har körkort och brukar väldigt ofta ta bilen dit jag ska eftersom jag bor lite ute på vischan, men skulle den gå sönder skulle jag inte ens kunna fixa den ens om mitt liv hänger på det. Allt som har med bilar att göra är helt enkelt så jäkla tråkigt, och när folk frågar vilken bilsort jag har så är mitt svar ”-Blå”. Är med andra ord ointresserad OCH puckad. Men en sak som jag däremot gillar är Disney-och Pixarfilmer, därför gav jag ändå ”Cars” en chans.
Regissörerna till den här filmen är John Lasseter (Vice VD på Pixar) som bl.a. gjort uppföljaren ”Cars 2” (2011), ”Toy Story” (1995) och ”A Bug’s Life” (1998), och hans co-regissör Joe Ranft som dog under filmenproduktionen i en bilolycka.
I den amerikanska versionen har skådespelarna Owen Wilson från förra årets ”Midnight in Paris” (2011), Bonnie Hunt och Oscarsvinnande Paul Newman från ”The Color of Money” (1986) lånat ut sina röster.
Filmens animation är verkligen kritiklös, helt flawless arbete och kvalitet. Man märker verkligen vilket enormt arbete de måste ha lagt ner för att få det att se så snyggt ut. En annan sak som också ligger på plus-kanten är musiken, soundtracket är super och passar sannerligen in som handen i handsken. Filmen blev även tvåfaldigt Oscarsnominerad, och då bl.a. för låten ”Our Time” av Randy Newman.
Det jag absolut älskar med Disney och Pixarfilmer är att jag ALLTID får det där lyckoruset och ”allting-ordnar-sig”-känslan. Det finns också alltid med det där ögonblicket som får tårarna att bränna i ögonlocket, det kan bara vara någonting supersimpelt som händer, men jag blir ändå väldigt berörd (någonting som inte brukar hända i klassiska otecknade filmer). Älskar även filmens eftertexter som visar fina klipp, och som dedikerar filmen till den döda och redan nämnda Joe Ranft.
Trots att jag inte är någon bil-människa, så tilltalade den snygga animeringen, sensmoralen och karaktärerna mig väldigt! Andra väldigt braiga Disney/Pixar-filmer som jag senast sett är ”Up” (2009”, ”Monsters, Inc” (2001) och den lite nyare ”The Princess and the Frog” (2009).
Av mig får den här dock en stark 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0