The Island (2005)


Titel:
The Island (2005)
Längd: 136 min
Genre: Action/Sci-Fi
Skådespelare: Ewan McGregor, Scarlett Johansson, Sean Bean, Djimon Hounsou, Steve Buscemi, Michael Clarke Duncan
IMDB-betyg: 6.8/10

Handling:
Lincoln Six Echo lever tillsammans med andra överlevare på ett isolerat, sterilt och övervakat byggnadskomlex efter att jorden blivit smittad. Men efter underliga mardrömmar börjar Lincoln misstänka att direktören på komplexet har ljugit för dem alla.




Det är få saker som slår en bra action/äventyrs-film. Det är i alla fall en genre som för mig alltid går hem och som man utan några som helst problem kan slänga sig tillbaka i soffan och slötitta på, och som blir bra vare sig man pay attention eller ej.
Skaparen bakom den här actionspäckade filmen är Michael Bay, en man vars jag nämnt för inte alls så längesedan då jag såg hans grymma ”Armageddon” (1998). Det är även han som ligger bakom ”Pearl Harbor” (2001), ”Bad Boys” (1995) och ”The Rock” (1996).
Huvudrollerna i den här filmen är båda två sådär omänskligt attraktiva som bara kändisar kan vara. Jag talar naturligtvis om Ewan McGregor från ”Moulin Rouge” (2001) och Scarlett Johansson som man bl.a. kan se i ”Iron Man 2” (2010). Några andra som man också kan se är den alltid lika ondskefulla Sean Bean som jag bara härom veckan såg i ”National Treasure” (2004) och den OTROLIGT svarta (och smoking hot) mannen Djimon Hounsou som förra året gjorde den fruktansvärt dåliga filmen ”Elephant White” (2011) mot Kevin Bacon.
Lättsam actionfilm, skulle jag kalla den här, som verkligen faller mig i smaken. Lagom med drama, underhållning, snygga människor, action och lite äventyrs-känsla över det hela, är några av de faktorerna som fungerar alldeles utmärkt i en film.  Men det som verkligen är riktigt bra med den här filmen är att den är riktigt intressant och spännande, med en väldigt bra grundidé som gör sig förträffligt på vita duken.
Minns att när jag såg den här filmen för första gången så fastnade jag direkt, vet inte riktigt varför, men även såhär flera år senare är den alldeles utomordentlig!
Av mig får den 4/5 på underhållningsskalan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0