Water for Elephants (2011)


Titel:
Water for Elephants (2011)
Längd: 122 min
Genre: Drama
Skådespelare: Robert Pattinson, Reese Witherspoon, Christoph Waltz
IMDB-betyg: 6.8/10

Handling:
Det är den stora 30-talskrisen och Jacob (Robert Pattinson) är just på väg att skriva sin sluttentamen för att bli legitimerad veterinär då han får beskedet att hans föräldrar har dött i en bilolycka. Han packar en väska och ger sig iväg med beslutsamheten att aldrig återvända. Han hamnar av misstag på ett cirkuståg och får jobb. Direktörens fru Marlena (Reese Witherspoon) och Jacob fattar fort tycke för varandra.

 
Hoppsan, vad hände här? Trailern utlovade så mycket, men man fick så lite.
Såg den här på bio och bara det höjer hela filmupplevelsen i min bok, men ändå var det någonting med filmen som inte riktigt klickade.
Jag vet inte om det var den 10-åriga åldersskillnaden mellan Robert Pattinson och Reese Witherspoon som störde mig något, eller bara det faktum att filmen är baserad på en bok.
Det var förmodligen mina skyhöga förväntningar som mestadels bestod av att tro att jag skulle gråta oavbrutet i 122 min och att tycka Robert Pattinson är så lavanda het att man inte riktigt vet vad man ska göra med sig själv. Ungefär så gick min tankegång innan filmen, efter filmen var jag däremot lättad att se en hyfsat solbrun Robert, istället för den vampyrbleka Edward Cullen i Twilight-hysterin, däremot blev det långt ifrån ett tårkalas.
Regissören Francis Lawrence har tidigare haft ett finger med i spelet i en utav mina favoritfilmer, nämligen ”Constantine” (2005) med Keanu Reeves.
Filmen är hur som helst baserad på den bäst säljande boken av Sara Gruen, som jag mycket gärna skulle vilja läsa, av den enkla anledningen att den förmodligen är jäkligt bra.
Vi får heller inte glömma att nämna filmens bästa skådespelarinsatser som gjordes av den tidigare Oscarsvinnande Christoph Waltz, som så vanligt har de där lite ostabila crazyperson-rollerna.
Ger filmen 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0