Rio (2011)


Titel:
Rio (2011)
Längd: 96 min
Genre: Familjefilm
Skådespelare (röster): Jesse Eisenberg, Anne Hathaway, Ledlie Mann, Jamie Foxx, Will i Am, George Lopez
IMDB-betyg: 7.1/10

Handling:
Blu är en papegoja som sedan han var liten bott hos människan Linda i en liten stad i Minnesota. De är bästa vänner och lever ett stilla liv i bokaffären, tills den dagen en fågelexpert berättar att Blu är den sista hannen av sin sort och måste genast resa till Rio för att para sig med honan Jewel.

Erfarenheten säger att familjefilmer oftast var bättre förr, om det har med att jag blivit äldre eller att filmerna helt enkelt har blivit sämre, håller jag osagt. Däremot slinker det med jämna mellanrum upp några riktiga godbitar nu på senare dagar som påminner om the good old days, detta är en av dem.
Det är skaparen bakom de populära ”Ace Age” (2002-2009)-filmerna Carlos Saldanha som står som regissör, kan också tillägga att han även har varit med och skrivit manus. I de två senaste ”Ace Age”-filmerna har han varit med och lånat ut sin röst till en av de lite mindre rollerna, och i ”Rio” (2011) är det inget undantag.
I en av rollerna har vi den Oscarsnominerade Jesse Eisenberg, som gör ett helt otroligt klockrent och passande jobb som rösten till papegojan Blu. De flesta känner nog igen honom från den verklighetsbaserade ”The Social Network” (2010), ”Zombieland” (2009) eller kanske ”Adventureland” (2009). Själv har jag sett alla och tycker att de är kanonbra, helst den förstnämna som jag såg på bio när den kom ut.
Anne Hathaway gör rösten till Jewel. Vet inte om jag nämnt det förut, men jag har en jävligt stor women-crush på den kvinnan alltså . Helt sjukt! Förutom från att jag sett de flesta av hennes filmer tusen gånger om, såg jag senast ”Love and Other Drugs” (2010) där hon spelade mot Jake Gyllenhaal. I skrivande stund håller hon på med filmningen till Christopher Nolans nya ”The Dark Knight Rises” (2012), där hon ska göra rollen som Selina Kyle a.k.a Catwoman, pepp pepp pepp!
Med som röster finns även Oscarsvinnande Jamie Foxx och en av sångarna i The Black Eyes Peas Will i Am.
Det här är som sagt för de som uppskattar gamla hederliga familjefilmer, med massor av färg, sång och allt som kommer där emellan.
Jag ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0