The Little Girl Who Lives Down the Lane (1976)


Titel:
The Little Girl Who Lives Down the Lane (1976)
Längd: 100 min
Genre: Drama/Thriller
Skådespelare: Jodie Foster, Martin Sheen, Scott Jacoby, Alexis Smith, Mort Shuman
IMDB-betyg: 7.2/10

Handling:
Den 13-åriga flickan Rynn bor alldeles ensam i ett stort hus. Ingen vet var hennes föräldrar är eller vad det är hon döljer nere i källaren.

Heads up, beskrivningen låter läskigare än själva filmen. Den var i själva verket ganska harmlös.
Bakom kameran står Nicolas Geesner, en man som kommer ifrån Budapest och är i skrivande stund hela 80 år. När jag snabbt ögnar igenom hans filmer känner jag inte igen en enda, men eftersom han oftast gör franska filmer kommer inte det som en överraskning eftersom jag tidigare inte sett särskilt mycket franskt.
Filmen är baserad på en novell av Laird Koenig, som efter lite googling visade sig vara en man. Han har tidigare skrivigt manus till en rad andra filmer, men ingenting som jag tidigare sett tyvärr.
Som den lilla flickan Rynn har vi ingen mindre än den tvåfaldigt Oscarsvinnande Jodie Foster. Som är mest känd från sin prestation i ”The Silence of the Lambs” (1991) mot Hannibal aka Anthony Hopkins, vi har även Martin Scorseses ”Taxi Driver” (1976) där hon spelade mot Robert De Niro. Den då 14-åriga Jodie Foster var som vanligt duktig, men i den unga åldern påminde hon sjukt mycket om John Connor från ”Terminator 2” (1991) Edward Furlong.
Charlie Sheen har varit årets stora skräll och snackis, faktum. Hans pappa, Martin Sheen, spelade i den här filmen en halvt pervers pedofil som ville inget hellre än att ha lilla Rynn. Det läskiga var att han faktiskt var skrämmande bra på jobbet, han var även väldigt attraktiv i sina unga dagar. Gillar man honom ska man se den tvåfaldigt Oscarsvinnande ”Apocalypse Now” (1979), där han spelar en av huvudrollerna.
Är man sugen på att kallsvettas och bli rädd kan jag direkt säga att det här inte är filmen för dig. Tycker man däremot om Jodie Foster är det såklart kul att se henne back in the days, även fast hon själv inte är särskilt nöjd med sitt framförande i den här filmen tycker jag ändå att hon spelade bra och trovärdigt. Idén med handlingen är det inget fel på, men jag personligen hade hoppats på en lite mer mörkare film där det skulle vara mer mystik kring huset och den lilla flickan.
Ger den en svag 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0