Den som dræber – Liket i skogen (2010-)


Titel:
Den som dræber – Liket i skogen (2010-)
Längd: 90 min
Genre: Action/triller
Skådespelare: Laura Bach, Jakob Cedergren, Lars Mikkelsen, Laerke Winther Andersen
IMDB-betyg: 5.2/10

Handling:
Några kvinnor hittas begravda i skogen i Köpenhamn och detektiven Katrine sätts på jobbet. Hon tvingas ta hjälp av psykiatrikern Thomas, och tillsammans försöker de lösa mysteriet med Danmarks första seriemördare.


Det här är alltså en ny nordisk deckarserie som spontant känns som vilken annan kriminalare som helst. Eftersom nordisk film oftast inte brukar vara min kopp av te har jag för vana att inte titta på sådant här, men eftersom jag faktiskt älskar den svenska deckaren ”Beck” med Peter Haber och Mikael Persbrandt så gav jag den här en chans.
Danmark vill jag nästan påstå är kungen av alla de andra deckarserierna vi har här uppe i norden, de har bl.a. producerat fram hela fyra säsongen av den grymma ”Mordkommissionen” (2000-2004), eller den danska originaltiteln ”Rejseholdet”.
Just ” Den som dræber” tyckte jag faktiskt var riktigt bra, och då i synnerhet skådespelarna som gjorde ett kanonjobb! Jakob Cedergren är en man som för mig sedan tidigare nästan är helt okänd förutom en roll i ”Arn- Riket vid vägens slut” (2008), han är en sådan där skådespelare som är hur duktig som helst men som förmodligen aldrig kommer slå igenom i USA, vilket är synd. Att han dessutom är riktigt riktigt snygg är bara ett plus. Filmens kvinnliga huvudroll gjordes av Laura Bach, personligen tycker jag det är fränt då man bryter den vanliga normen med att ha en manlig kriminalinspektör och istället väljer att sätta dit en stark och självständig kvinna.
Jag tycker att filmens handling var spännande och jag skulle absolut kunna rekommendera den här om man vanligtvis brukar gilla kriminalare.
Ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0