Master and Commander: The Far Side of the World (2003)


Titel:
Master and Commander: The Far Side of the World (2003)
Längd: 138 min
Genre: Action/Äventyr
Skådespelare: Russell Crowe, Paul Bettany, James D’Arcy, Max Pirkis, Lee Ingleby
IMDB-betyg: 7.5/10

Handling:
Kaptenen Jacks (Russell Crowe) skepp attackeras plötsligt och får stora skador på fartyget. Men trots det sätter han segel för att hämnas och tillfångata fienden.

Ber om ursäkt för den sleka informationen, men jag är verkligen skitdålig på att förklara handlingen i krigsfilmer där det är olika länder som slåss, brukar oftast ha ganska dålig koll på vem som är vem.
Den tidigare Oscarsvinnande Russell Crowe spelar här huvudrollen, att han dessutom har ett blont hårsvall kan störa mig en aning. Han är i alla fall en jätteduktig skådespelare som bl.a. varit med i ”Gladiator” (2000) och ”A Beautiful Mind” (2001).
En annan kille som jag börjar få upp ögonen för är Paul Bettany, som också varit med i ”A Beautiful Mind” (2001) och som spelade albino i ”The Da Vinci Code” (2006), men som jag verkligen är supertaggad till hans senaste film ”Priest” (2011) som jag tror kommer bli kanon!
Den som däremot gjorde det bästa jobbet enligt mig var den unga grabben Max Pirkis, som efter den här filmen inte varit med i speciellt mycket mer, vilket är synd.
En rolig detalj är att filmen spelades in i samma vattentank som bl.a. ”Titanic” (1997) och ”Pearl Harbor (2001), och över 90% av filmens handling är i vatten.
Filmen är baserad på Patrick O’Brians novell, men är gjord av den sexfaldigt Oscarsnominerade Peter Weir som bl.a. gjort ”Dead Poets Society” (1989), ”Truman Show” (1998) med Jim Carrey och ”The Way Back” (2010.
Den uppmärksamma kanske märker att Billy Boyd, som spelade Pippin i ”Lord of the Rings” (2001-2003), sprang omkring på fartyget?
Jag tycker att filmen var bra, men som ibland kunde bli lite förvirrande när man inte kunde skilja på fartygen. Den var väldigt fin och jag älskade moralen mellan kaptenen och doktorn. Men jag måste erkänna att efter flera timmars ”Pirates of the Caribbean”-maraton var jag ganska less på allt som hade med båtar och skepp att göra med.
Jag ger den en svag 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0