Premonition (2007)


Titel:
Premonition (2007)
Längd: 96 min
Genre: Drama/Thriller
Skådespelare: Sandra Bullock, Julian McMahon, Peter Stormare, Amber Valletta, Nia Long, Shyann McClure, Courtney Taylor Burness
IMDB-betyg: 5.7/10

Handling:
En dag ringer en polisman på Lindas (Sandra Bullock) dörr och berättar att hennes man har omkommit i en bilolycka, hon tvingas berätta för de båda döttrarna och planera en begravning. Morgonen efter sitter Jim (Julian McMahon) däremot livs levande vid köksbordet. Ännu en morgon senare vaknar hon upp igen och då är hennes man fortfarande död.
Linda vet nu vilket datum hennes man kommer att dö, det enda hon måste göra nu är att förhindra händelsen.

”Premonition”, eller ”Ond aning” som den heter på svenska, gick ikväll som söndagsfilm på tv4. Jag, som nästan aldrig brukar kolla på tv, bestämde mig för att ge den en chans.
   Sandra Bullock har alltid varit lite av en personlig favorit. Jag tycker att hon är otroligt duktig då hon kliver ut ur sin bekvämlighetszon och istället testar på en mer seriös typ av film, som den här exempelvis. Hon har tidigare vunnit en Oscar för sin prestation i ”The Blind Side” (2009), men jag såg hennes senast i ”While You Were Sleeping” (1995) mot Bill Pullman.
   Den manliga huvudrollen spelades av Julian McMahon, som för mig är mest känd som demonen Cole Turner i ”Charmed” (1998-2006), han spelar även Dr.Christian Troy i den populära tvserien ”Nip/Tuck” (2003-2010).
   Regissören Mennan Yapo är för mig helt okänd sedan tidigare, men han har däremot gjort en film som heter ”Lautlos” (2004).
   Lägg också märke till att vår svenska stolthet, Peter Stormare, spelar en liten roll. Personligen hyser jag en oerhört stor respekt för den karln och skulle inte våga möta honom i en mörk gränd utan att skita ner mig fullständigt. Han har dessutom varit med i min favoritserie alla kategorier, ”Prison Break” (2005-2009).
   Jag tycker hur som helst att filmen faktiskt var ganska bra, framsidan är dessutom hur häftig som helst. Däremot får jag känslan av att någonting fattades och att det ibland blev lite virrigt.
Allt som allt tycker jag ändå att den absolut är sevärd och faktiskt ganska spännande!
Ger filmen en stark 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0