Source Code (2011)


Titel:
Source Code (2011)
Längd: 93min
Genre: Thriller/Sci-Fi/Drama
Skådespelare: Jake Gyllenhaal, Vera Farmiga, Michelle Monaghan, Jeffrey Wright, Michael Arden
IMDB-betyg: 7.7/10

Handling:
I ett pendeltåg i Chicago vaknar soldaten Colter Stevens (Jake Gyllenhaal) upp i en okänd mans kropp, efter några minuter sprängs tåget. Han får senare veta att han är med i ett uppdrag att hitta bomben och förhindra att gärningsmannen kommer undan, han får exakt 8 min på sig innan han slungas tillbaka till verkligheten och till sin egen kropp. Det blir däremot mer personligt när han blir kär i tågpassageraren Christina (Michelle Monaghan) och då tvingas satsa allt för att rädda hennes liv.


Den här filmen har jag varit taggad på i evigheter och den nådde verkligen upp till mina förväntningar.
Jag skulle nästan vilja påstå att alla viktiga delar som krävs för en bra film fanns med; kärlek, action, spänning, sorg och lite humor. Det här är med andra ord en riktigt bra rulle!
Regissören Duncan Jones har tidigare inte gjort många filmer, rättare sagt en film - ”Moon” (2009), som är en sci-fi med Sam Rockwell och Kevin Spacey i huvudrollen och som har lite samma anda som ”Source Code”. Trots att Duncan Jones är ganska ung ska jag verkligen se till att hålla ett extra getöga på honom i framtiden, eftersom han med säkerhet kommer framställa massor med grymma filmer.
Som huvudrollsinnehavare har vi Jake Gylllenhaal, en man som jag tycker ligger på 20-topp-snygga-karlar-som-går-på-denna-jord, han är med andra ord riktigt läcker och en duktig skådespelare. Den senaste filmen jag såg med honom var ”Love and Other Drugs” (2010) där han spelade mot Anne Hathaway, men han har även varit grym i sin Oscarsnominerade ”Brokeback Mountain” (2005) och ”Donnie Darko” (2001).
Michelle Monaghan såg jag senast mot Matt Damon i ”The Bourne Supremacy” (2004), men hon har också varit med i ”Eagle Eye” (2008), ”Gone Baby Gone” (2007) och ”Made of Honor” (2008).
Oscarsnominerade Vera Farmiga var också med. Hon har jag tidigare sett i thrillerfilmen ”Orphan” (2009) och ”Up in the Air” (2009) mot George Clooney.
Filmen har som sagt ett lagom mått av allt man som publik kan tänkas önska, och den passar lika bra för tjejer som till killar.
Jag ger den 4/5



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0