127 Hours (2010)


Titel: 127 Hours (2010)
Längd: 94 min
Genre: Drama
Skådespelare:  James Franco, Kate Mara, Amber Tramblyn
IMDB-betyg: 8.0/10

Handling:
Filmen handlar om Aron Ralstone (James Franco) som lever ett äventyriskt liv med bergsklättring, mountain biking och sky diving. En dag cyklar han ut i öknen för att utforska bergsklyftorna, men plötsligt händer det som inte få hända: han fastnar med armen under en stor sten i en bergsklyfta.
Ingen vet vart han befinner sig och matfrådet börjar ta slut.

Som taglinen lyder ”Hur långt är du redo att gå för att överleva?”. Filmen såg jag på Sverigepremiären på bio och jag gillade den skarpt!
Den här typen av film är verkligen min kopp te, dels älskar jag filmer med begränsat utrymme, James Franco (som börjat bli skrämmande lik Heath Ledger) och soundtracket.
Filmen är baserad på en verkligen händelse och gör den då snäppet vassare. Den kan liknas med filmen Buried (2010, Ryan Reynolds) som också är sjukt bra.
127 Hours hade 6 nomineringar till Oscarsgalan men knep tyvärr inga och det förmodligen för att konkurrensen i år var stenhård, däremot hade jag hoppats på ett pris för bästa musik.
Hade JAG suttit i Arons situation hade jag lagt mig ner och dött, på en gång, utan att kämpa.
Jag ger filmen 4/5.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0