Coraline (2009)


Titel: Coraline (2009)
Längd: 96 min
Genre: Animerat äventyr
Skådespelare(Röster): Dakota Fanning, Teri Hatcher, Jennifer Saunders
IMDB-betyg: 7.8/10

Handling:
Filmen handlar om Coraline (Dakota Fanning) och hennes familj som flyttar till ett nytt hus. Hon känner sig uttråkad eftersom hennes föräldrar arbetar hela tiden och hittar då en liten magisk dörr som leder till huset, men det är ett roligare hus med roligare föräldrar och snällare grannar. Av ”den andra mamman” (Teri Hatcher) får hon jättegod mat och massor med uppmärksamhet, till skillnad från hennes riktiga mamma.
Coraline går genom dörren allt oftare och tillslut märker hon att den andra världen inte är så snäll och rolig som den först verkarade…

Den här animerade filmen tycker jag är jättebra och delvis mycket skrämmande! Såg den ensam första gången och jag kan erkänna att jag ibland fick kalla kårar längs ryggraden.
Rösterna som spelas av bla Dakota Fanning och Teri Hatcher passar verkligen till karaktärerna och animeringen är frän.
Manusförfattaren Henry Selick har tidigare regisserat Nightmare before christmas (1993) som har blivit en succé och räknas ibland som kult.
En liten avstickare: Den svenska titeln är "Coraline och spegelns hemlighet", men jag kan minsan inte se en enda spegel i hela filmer. Så översättningen på titeln är med andra ord sämst. Det kan visserligen vara så att Coralines liv blir avspeglat då hon går genom den lilla dörren, men jag tycker fortfarande att titeln sög.
Den får 5/5.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0