Den lilla sjöjungfrun III - Sagan om Ariel (2002)


Titel:
The little mermaid: Ariels Beginning/ Den lilla sjöjungfrun III (2002)
Längd: 77 min
Genre: Tecknat/familjefilm  
Skådespelare (engelska röster): Jodi Benson, Samuel E.Wright, Jim Cummings, Parker Goris
IMDB-betyg: 6.4/10

Handling:
Historien utspelar sig innan den första filmen ”Den lilla sjöjungfrun”. Atlantica är full med musik och glädje, men när Ariels mamma blir dödad av människor kan inte Triton komma över den stora sorgen. Förblindad av sorg bannlyser han allt som har med musik att göra och tillslut har Atlantica glömt bort hur det en gång var.
10 år senare lever Ariel och hennes systrar strikt under bevakning av Marina Del Ray, en kvinna som suktar efter en befordran. Syskonskaran, och inte minst Ariel, saknar musiken och då de får nys om den hemliga undervattensklubben Cat-fish kan de inte vänta på att få höra de ljuva tonerna igen.

Jag valde att sen den här relativt nya Disney-filmen med engelska röster eftersom de svenska inte är desamma som i den första filmen. Jag tyckte faktiskt att den var helt okej, självklart inte lika bra som ettan (som man såg när man bara var barnet), men jag kände ändå att några lösa trådar drogs ihop.
Det som var lite synd är att det inte var lika bra musik som i de två föregående filmerna, vilket jag verkligen hade hoppats på! Ariel och C:O såg nästan exakt ut som vanligt, vilket kändes bra!
En kul kuriosa är att Ariels svenska röst spelas av Myrra Malmberg aka Meg i Herkules (vilket kan bli lite mind-fuck).
Jag ger den en 3/5, den hade däremot fått ett högre betyg om musiken hade varit bättre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0