Det magiska svärdet - Kampen om Camelot (1998)


Titel:
Det magiska svärdet – Kampen om Camelot (1998)
Längd: 86 min
Genre: Animerat/Familjefilm
Skådespelare (Svenska röster): Myrra Malmberg, Niklas Andersson, Tommy Nilsson, Ulf Larsson, Håkan Mohede
IMDB-betyg: 5.2/10

Handling:
Kayley har alltid haft drömmen om att följa sin fars fotspår som riddare kring det runda bordet. Den onda Ruber skadar kung Artur och tar hans magiska svärd, excalibur. Hans köttätande grip tappar dessvärre svärdet i den Förbjudna Skogen, och medans Kayleys mamma blir tillfångatagen beger hon sig ut i skogen för att själv hitta svärdet innan Ruber och hans armé gör det.
I skogen hittar hon den blinda Garrett och en två-hövdad drake som hjälper henne.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Animerade familjefilmer är svårt att inte tycka om!
Det här var även en sådan film jag såg som liten och därför måste se den dubbad än idag, vilket känns helt okej. Originalrösterna görs av bl.a. Glee-stjärnan Jessalyn Gilsig, Saw-doktorn Gary Elwes och Gary Oldman, man får även höra Céline Dion och Pierce Brosnans stämma.
Filmen fick också en Oscarsnominering för låten ”The Prayer”, som är sjukt bra!
Huvudrollstjejens, Kayleys, röst känner man säkerligen igen då Myrra Malmberg dubbat sin röst till bl.a. Aladdin, Herkules, Den lilla sjöjungfrun, Peter Pan, 101 Dalmatiner.
Lägg också märke till att vår svenska artist Tommy Nilsson (som här ger den onda Ruber sin röst) även har gjort John Smith i Pocahontas.
Filmen i sig tycker jag har allt som en familjefilm ska ha: Humor, kärlek, action, äventyr, bra musik och lyckligt slut.
Den får 4/5.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0