Ocèans (2009)


Titel:
Océans (2009)
Längd: 104 min
Genre: Dokumentär/drama
Skådespelare (röst): Jacqes Perrin
IMDB-betyg: 7.7/10

Handling:
En dokumentär som handlar om oceanen, om fiskarna, sälarna, krabborna och hajarna.
Den börjar så enkelt och ostört, medans tiden går så ändras även innehållet och fridfullheten, människorna börjar träda fram och vi fångar in och slaktar havsdjuren.

Jag tycker att den är fruktansvärt svår att förklara så att den inte låter tråkig, men jag kan garantera att det här var ett av de vackraste jag sett. Den är oerhört vackert filmad och man får lite ångest över att vara kvar på land.
Den franske filmaren Jacqes Perrin spenderade 7 år av sitt liv med detta mästerverk, och det sägs vara något av det mest påkostade naturfilmerna i världshistorien. Man märker verkligen vilken enorm respekt han har för oceanen och dess djur.
Originalrösten gjordes även av Jacqes Perrin själv, medans den engelska versionen spelades in med Pierce Brosnans stämma.
Det är alltså Disney Nature-gänget som har ett finger med i spelet i den kända föregångaren Earth, som i den här.
Soundtracket (som även finns på spotify) är helt enkel perfektion, och det är definitivt något jag kommer lyssna på framöver i min ensamhet för att slappna av.
Den är, utan tvekan, värd betyget 5/5.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0