Tusen gånger starkare (2010)


Titel:
Tusen gånger starkare (2010)
Längd: 85 min                             
Genre: Drama
Skådespelare: Judit Weegar, Julia Sporre, Happy Jankell, Hjalmar Ekström, Jacob Ericksson, Sten Elfström
IMDB-betyg: 6.0/10

Handling:
Filmen utspelar sig i en typisk svensk skola. Klassen är uppdelad i grupper och det är bara några som vågar ta plats. Vi följer Signe (Judit Weegar) som är den smartaste i klassen, men väldigt tyst och osäker.
En dag börjar Saga (Julia Sporre) i klassen, och hon förändrar allt.

Svensk film brukar jag oftast inte gilla, men just den här tycker jag var mycket sevärd. Filmen kändes mycket realistisk och tog upp de viktigaste frågorna; grupptryck, ensamhet och identitet . Gillar även att de satte politiska frågor i vanlig skolmiljö.
Julia Sporre tycker jag gjorde ett kanonjobb som den jordnära Saga, hon övertygade i rollen som den starka tjejen med stort självförtroende.
Rollerna gjordes mycket, och bitvis väldigt överdrivet, tydliga. Med det tycker jag behövdes för att verkligen demonstrera hur det fungerar i skolorna.
Filmen är baserad på en bok med samma namn av Christina Herrström.
Jag ger den 4/5.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0