Smallville (2001-2011)


Titel:
Smallville (2001-2011)
Längd: ca 40 min
Genre: Äventyr
Skådespelare: Tom Welling, Erica Durance, Allison Mack, Michael Rosenbaum, Kristin Kreuk, John Glover, Annette O´Toole, John Schneider, Justin Hartley, Cassidy Freeman, Aaron Ashmore, Sam Jones III
IMDB-betyg: 7.7/10

Handling:
Detta är berättelsen om hur Clark Kent blev Superman.
Han växte upp på en gård i Smallville där han, förutom från att hantera hans superkrafter, också blir tvungen att klara av vardagen som en tonåring.
Dagarna går och med säsongerna blir han äldre och äldre tills han tillslut börjar jobba på The Daily Planet där han måste leva med sina dubbla identiteter; Den närsynta journalisten Clark Kent och Metropolis stora hjälte Superman.

Detta är serien jag växte upp med! I 10 år har jag följt denna serie i (mestadels) vått och torrt.
10 säsonger och 217 avsnitt senare får jag till sist slutet jag väntat på! Måste jag säga att det var magiskt för en inbiten Smallville-nörd som jag?
Jag tänker inte gå in på varje sekund av alla säsonger, utan nöjer mig med vetskapen att jag orkat mig igenom avsnitt efter avsnitt.
Serien är hur som helst skapad av Alfred Gough och Miles Millar, där Smallville är deras gemensamma kärleksbarn.
Älskar hur de har flätat in olika superhjältelegender så som: Aquaman, Black Canary, Angel of Vengeance, Cosmicboy, Doctor Fate, Cyborn, The Green Arrow, Hawkman, Saturn Girl, Warrior Angel, Zatanna Zatara, Booster Gold och nästan hela The Legion.
Där Green Arrow/Oliver Queen, i serien spelad av Justin Hartley, har haft en stor roll i de senaste säsongerna.
Tom Welling och Allisom Mack aka Clark Kent och Chloe Sullivan, är de enda som varit aktuella i näst intill alla avsnitt vilket de förtjänar en stor ovation för eftersom det faktiskt har kommit ut en hel del avsnitt!
Förutom de givna skådespelarna är det även massor av kända namn inom hela Supermansyndromet som har gästspelat: Christopher Reeve (som spelade superman i ”Superman” (1978)), Teri Hatcher (spelade Lois Lane i ”Lois & Clark”  (1993)), Lynda Carter (spelade Wonder Woman/Diana Prince i ”Wonder Women” (1975)).
Karaktärerna och skådespelarna i övrigt då? Ja, det finns självklart de som man mer eller mindre har stört sig på, men i överlag har alla gjort ett fruktansvärt bra jobb och inte minst Michael Rosenbaum som spelade den onda Lex Luthor, som under resans gång växt och blivigt en av mina favoritkaraktärer.
En rolig detalj är att Tom Welling aka Clark Kent i varje avsnitt bär ett klädesplagg med någon av färgerna röd, blå eller gul vilka är färgerna som senare i historien representerar Supermans dräkt, det sägs att det ska stämma men jag är inte 100% säker.
En till detalj är att nästan alla titlar till varje avsnitten någon gång sägs i avsnittet.
Smallville lämnar oss med ett fruktansvärt bra slut, där de lyckas fläta ihop alla lösa trådar som får handlingen att passa perfekt till den originella historien. Jag är otroligt nöjd med de 217 avsnitt de lyckas gjort av legenden och karaktären Clark Kent!
Jag ger Smallville 5/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0