Tolken (2005)


Titel:
Tolken (2005)
Längd: 128 min
Genre: Drama/Thriller
Skådespelare: Nicole Kidman, Sean Penn, Catherine Keener
IMDB-betyg: 6.5/10

Handling:
Silvia (Nicole Kidman) jobbar som tolk åt FN då hon en sen kväll är där av misstag och råkar höra någonting som inte var menade för hennes öron, nämligen att en mäktig talare kommer att dödas inom några dagar. Hon kontaktar FBI Tobin (Sean Penn).

Ärligt, det kanske bara är jag som helt enkelt var för trött när jag såg den eftersom jag ibland inte hängde med ordentligt! Det var för många krångliga namn och tvister mellan länderna för att jag skulle kunna hänga med i svängarna. Det kan också ha att göra med att jag halvt om halvt härjade omkring med mobiltelefonen, detaljer detaljer.
Däremot har jag en stor förkärlek till både Nicole Kidman och Sean Penn, så för mig var det fortfarande värt att se filmen eftersom de två var med.
Filmen är i alla fall gjord av Sydney Pollack (ja, han är en man) som tyvärr dog den 26 maj 2008, men som tidigare jobbat med bl.a. Meryl Streep i ”Out of Africa” (1985) och Tom Cruise i ”The Firm” (1993). Karln har vunnit hela två Oscars och upp till ett trettiotal olika nomineringar, a pretty busy guy, med andra ord.
Av mig får filmen en stark 2/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0