Atlantis – En Försvunnen Värld (2001)


Titel:
Atlantis – En Försvunnen Värld (2001)
Längd: 95 min
Genre: Familj/Äventyr
Skådespelare (Svenska röster): Linus Wahlgren, Sara Sommerfeld, Per Myrberg, Frida Nilsson, Mikael Persbrandt, Sven-Bertil Taube, Anki Albertsson, Hans Lindgren, Anders Öjebo
IMDB-betyg: 6.4/10

Handling:
Den unga vetenskapsmannen Milo åker med ett gäng äventyrare för att hitta och undersöka den mystiska legenden Atlantis.

Ja, jag vet att jag är en supertönt som ser filmen med svensk dubbning. Men eftersom jag som liten kopplar ihop de svenska rösterna med filmens karaktärer skulle det kännas helkonstigt att helt plötsligt höra deras engelska röster.
Regissörerna Gary Trousdale och Kirk Wise har tidigare jobbat tillsammans med några av de populäraste Disneyklassiker, ”Ringaren i Notre Dame” (1996) och ”Skönheten och Odjuret” (1991). Grabbarna ligger dessutom bakom storyn till den underbara ”Lejonkungen” (1994).
Det som spontant känns lite annorlunda, om man ska jämföra med klassiska Disneyfilmer, är att de helt har uteslutit ”sångnumren” som vanligtvis nästan brukar vara en regel att ha med.  Däremot tycker jag att den är väldigt spännande och underhållande ändå, trots bristen på musik.
Animeringen känns dock ganska dålig, till och med ganska fyrkantig emellanåt, men det är någonting man absolut inte stör sig på som publik.
Jag är en sådan som aldrig kan få nog av familjefilmer, just därför att det lockar fram ”minnen från förr”, och just den här filmen blev en favorit av mig redan för 10 år sedan då jag för första gången såg den på VHS.
Jag ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0