Human Trafficking (2005)


Titel:
Human Trafficking (2005)
Längd: 176 min
Genre: Drama
Skådespelare: Lynne Adams, Sarah Allen, Laurence Leboeuf, Anders Apergis, Sarah-eanne Labrosse, Mira Sorvind, Donald Sutherland, Robert Carlyle
IMDB-betyg: 7.5/10

Handling:
Vi får följa tjejer som på olika sätt blir lurade och sålda till prostitution.


Jag, som vanligtvis håller för öronen och ”lalar” när någon blir sexuellt utnyttjade på tv, tyckte ändå att den här filmen inte var speciellt otäck. Jag tvivlar inte en sekund på att just den där handeln pågår varje sekund någon stans i världen, men det stannade ändå på något sätt kvar i ”filmvärlden” istället för att jag skulle känna mig påverkad. Varför? Anledningen är ganska enkel. Eftersom man som publik inte fick lära känna de olika tjejerna tillräckligt för att, så att säga give a fuck, så brydde man sig helt enkelt inte särskilt mycket om dem. Hur hemskt det än må låta. Att dessutom skådespelarna gjorde ett fruktansvärt halvdant jobb, gör inte filmupplevelsen bättre.
Min syster, däremot, tyckte att filmen var skitbra. När jag dessutom läser omkring på olika recensioner verkar de flesta gilla filmen riktigt mycket. Så, bara för att jag nu tycker att den var ganska dålig, betyder det inte att alla tycker det. Den blev också, av någon konstig anledning, nominerad till två Golden Globes. Om man däremot gillar den här typen av filmer skulle jag hellre rekommendera ”Lilja 4-Ever” (2002), som enligt mig vinner i hästlängder.
Film- och underhållningsvärdet ligger på minus, medan den som dokumentär skulle hamnat högre upp.
Jag ger den 2/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0