Planet of the Apes (1968)


Titel:
Planet of the Apes (1968)
Längd: 112 min
Genre: Äventyr/Sci-Fi
Skådespelare: Charlton Heston, Kim Hunter, Roddy McDowall, Maurice Evans, Linda Harrison
IMDB-betyg: 8.0/10

Handling:
I en avlägsen framtid kraschlandar ett gäng astronauter på en okänd planet. Väl på plats upptäcker de att intelligenta apor har tagit över planeten, och att stumma människor lever som slavar och försökskaniner.


Eftersom vi bestämde oss för att se ”Rise of the Planet of the Apes” (2011) på bio, och eftersom jag älskar filmmaraton, så bestämde vi oss helt enkelt för att plöja igenom alla de sex filmerna innan vi drog iväg för att se den sjunde på bio.
 Filmens regissör är den Oscarsvinnande (och döda) Franklin J.Schaffner som bl.a. står bakom ”Patton” (1970) och ”Papillon” (1973).
Som huvudrollen och astronauten Taylor spelade den Oscarsvinnande Charlton Heston som varit med i ”Ben-Hur” (1959), ”The Ten Commandments” (1956) och ”Touch of Evil” (1958) som ligger på nr #131 på topp 250-listan på IMDb.
Som schimpansen Dr.Zira spelar Kim Hunter som vann en Oscar för sin roll i ”A Streetcar Named Desire (1951) och som varit med i ”Midnight in the Garden of Good and Evil” (1997), men som onekligen är mest känd som den här filmens karaktär eftersom hon dessutom varit med i uppföljarna ”Beneath the Planet of the Apes” (1970) och ”Escape from the Planet of the Apes” (1971).
Som Ziras fästman Cornelius spelade Roddy McDowall, som var oerhört stilig på den tiden. Det roliga med honom är att han i uppföljarna spelar sonen till sin egen karaktär, Ceasar. Han är sammanlagt med i fyra stycken av filmerna, den här, ”Escapre from the Planet of the Apes” (1971), ”Battle for the Planet of the Apes” (1973) och ”Conquest of the Planet of the Apes” (1972).
Linda Harrison, som också var oerhört vacker, spelade den stumma människokvinnan Nova. Förutom den här och film nr 2, spelar hon dessutom statist i remaken som Tim Burton gjorde ”The Planet of the Apes” (2001).
Det sägs att sminkteamet bestod av över 80 stycken sminköser, och att filmen har rekordet i att ha lagt ner mest utav budgetpengarna på sminket, vilket inte alls är svårt att förstå eftersom apsminket är väldigt imponerande. 
I ärlighetens namn trodde jag att filmen, eftersom den var så gammal, skulle suga apröv (haha!). Men tji fick jag eftersom den faktiskt var riktigt bra! När den kom ut så antar jag att dess syfte var att filmen skulle vara spännande, vilket de inte riktigt lyckades särskilt bra med. Istället måste jag säga att deras ess låg i tankeställningen man som åskådare fick under filmens gång, ”gör vi rätt som behandlar djur som vi gör? Är djur mindre värda? Kommer människan tillslut utplåna sig själv? Varför gör vi skillnad på människa och människa?”.
Jag kan heller inte släppa att maskerna och sminket är så pass bra, det var ju trots allt över 40 år sedan den först hade premiär.
Jag föll pladask för den här intressanta filmen, och jag fullkomligt älskar den överraskande twisten i slutet!
Av mig får den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0