Skattkammarplaneten (2002)


Titel:
Skattkammarplaneten (2002)
Längd: 95 min
Genre: Äventyr/Familjefilm
Skådespelare (Svenska röster): Peter Viitanen, Sven Wolter, Loa Falkman, Jessica Zandén
IMDB-betyg: 6.7/10

Handling:
Den unga Jim Hawkins kommer över en skattkarta som leder till den ökända Skattkammarplaneten. Tillsammans med en professor åker de iväg på ett fartfyllt äventyr för att hitta skatten, dock finns det sjörövare ombord som också vill lägga tassarna på förmögenheterna.


Ja, jag vet att jag är en supertönt som väljer att titta på vissa familjefilmer med svensk dubbning. Anledningen är enkel, eftersom jag såg filmen när jag var yngre är jag van att höra de svenska rösterna, om jag däremot skulle välja nu att se den med originalrösterna skulle jag bara bli förvirrad. Visserligen önskar jag ibland att jag istället såg dem med de vanliga rösterna eftersom jag gillar skådespelarna, som i det här fallet är Joseph Gordon-Levitt ”Inception” (2010).
Handlingen kanske känns igen? Det beror på att den är baserad på Robert Louis Stevensons bok ”Skattkammarön”, den enda stora skillnaden är att de har bytt ut hela havet-grejen mot ett rymdäventyr.
Grabbarna bakom filmen är supergänget Ron Clement och hans kollega John Musker, som bl.a. ligger bakom min Disney-favorit ”Den lilla sjöjungfrun” (1989) (ja jag kan alla låtarna utantill), ”Aladdin” (1992), ”Herkules” (1997) och deras senaste ”Prinsessan och grodan” (2009).
Att se den i HD-kvalle gör upplevelsen ännu häftigare, samtidigt bidrar det till att man blir lite ledsen att man inte bor i rymden.
Den här filmen har i princip allt man begär av en familjefilm, utom kärlek, men den kickar-ass ändå!
Av barnet inom mig får den en stark 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0