Under solen (1998)


Titel:
Under solen (1998)
Längd: 130 min
Genre: Drama
Skådespelare: Rolf Lassgård, Helena Bergström, Johan Widerberg, Gunilla Röör
IMDB-betyg: 6.9/10

Handling:
På en liten gård i Sverige bor Olof, en man som lever kvar på gården alldeles ensam sedan hans mor dog för flera år sedan. Eftersom han varken kan läsa eller skriva hjälper den nästan dubbelt så unga killen Erik honom med ditten och datten. En dag sätter Olof in en annons i tidningen, ”Ensam lantbrukare, 39 år gammal, egen bil, söker ung hudhållerska…”. Efter ett tag får han besök på gården av den vackra 34 åriga Ellen från storstaden.



Att precis innan se ”Jägarna” (1996) där Rolf Lassgård också figurerade i huvudrollen, blev ett klassiskt ögonblick av mind-fuck. Varför? Lassgård spelar där en supermanlig polis med oerhört stort självförtroende, medans i ”Under solen” spelar han lite förlägen och osäker. Han gör ett oerhört bra jobb som kan spela de båda rollerna så enormt övertygande! Ja, jag älskar ta mig fan Rolf Lassgård! Honom kan man som sagt se i ”Jägarna” (1996), ”Jägarna 2” (2011) och ”Efter bröllopet” (2006).
Helen Bergström spelar Ellen, hon är verkligen otroligt vacker och gör ett jättebra jobb. Henne kan man se i bl.a. ”Sprängaren” (2001), ”Livet är en schlager ” (2000) och ”Änglagård” (1992-2010)-filmerna.
Regissören är Colin Nutley. Det roliga med honom är att han är gift med den redan nämnda Helena Bergstöm och som dessutom nästan alltid spelar huvudrollen i hans filmer. Bevis: ”Änglagård” (1992-2010), ”Angel” (2008), ”Sprängaren” (2001), ”Heartbreak Hotel” (2006), ”Sånt är livet” (1996), ”Sista dansen” (1993), ”BlackJack” (1990)…I can go on and on. Han är hur som helst en onekligen duktig regissör, kanske en av de bättre i Sverige. Filmen är baserad på en novell av författaren H.E. Bates från Northamptonshire i England.
Filmen blev 2000 nominerad till en Oscar för ”bästa utländska film”, men statyetten knep Spanien med deras ”All About My Mother” (1999).
Personligen tycker jag att ”Under solen” är fullkomligt lysande! Den har verkligen allt; duktiga skådespelare, story, manus, miljö/natur, ja allt!
Jag skulle nästan vilja påstå att det här faktiskt är en av mina favoritfilmer när det kommer till Svenskproducerat.
Av mig får den en stark 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0