Glee: The 3D Concert Movie (2011)


Titel:
Glee: The 3D Concert Movie (2011)
Längd: 84 min
Genre: Dokumentär/Musikal
Skådespelare: Lea Michele, Cory Monteith, Chris Colfer, Dianna Agron, Amber Riley, Naya Rivera, Mark Salling, Kevin McHale, Darren Criss
IMDB-betyg: 5.1/10

Handling:
Tv-serien Glee hade en konsertturné under sommaren 2011. Det här är hopklipp från den, intervjuer från fans och lite backstage-bilder av skådespelarna.



Glee, Glee, Glee. Vissa älskar detta stora USA-fenomen medan andra fullkomligt avsky det. Ingen har väl däremot missat serien som den här konsertfilmen bygger på? ”Glee” (2009-) har i skrivande stund spelat in 66 avsnitt där, förutom från de ovanstående skådespelare, vi fått se bl.a. Gwyneth Paltrow, Neil Patrick Harris, Ricky Martin och Britney Spears som gästskådespelare.
Serien är skapad av Ian Brennan, Ryan Murphy, Brad Falchuk och har dragit in hela fyra Golden Globesstatyetter och dessutom massor av andra priser och nomineringar genom åren. Filmen, som alltså är en konsertfilm, är däremot regisserad av Kevin Tancharoen som också ligger bakom musikalen ”Fame” (2009).
I serien är vi vana att se våra Glee-vänner i skolan på McKinley High, sittandes i sångrummet, dansnummer, spontansång eller med ansiktena fulla av färggranna slushies som blivit slängda på dem av fotbollskillarna. Grejen är ju att om hela Glee-gruppen hade existerat i en klassisk gymnasieskola i Sverige så hade de varit allt annat än nördar (som de blir behandlade som i serien). De är ju trots allt ett gäng snygga, talangfulla och begåvade ungdomar som skulle vara de popular kids om de hade vistats i Sverige. Definitivt! 
Trots att jag har sett alla säsonger av serien, med nöd och näpe, känner jag väl kanske att en konsertfilm kanske är lite väl mycket. Det känns liksom gjort för att dra in pengar, inget annat. För mig var det här alltså ingen höjdare. För ett super Gleefan skulle jag däremot rekommendera den!
Av mig får filmen en 2/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0