Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011)


Titel:
Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011)
Längd: 129 min
Genre: Action/Äventyr
Skådespelare: Robert Downey Jr, Jude Law, Jared Harris, Noomi Rapace, Rachel McAdams, Stephen Fry
IMDB-betyg: 7.7/10

Handling:
Detektiven Sherlock Holmes tar tillsammans med sin vapendragare Dr Watson upp spåret på Professor Moriarty – mannen som ligger bakom mord och vapenhandel. När den Österrikiska kronprinsen hittas död tar det inte lång
tid innan de börjar ana ugglor i mossen.



För en Guldmedlem på SF bio som mig (ja, jag är en tönt), så betyder ett biobesök två saker: 1. Alltid MINST två filmer. 2. Alltid de bästa platserna i biosalongen. Den här gången däremot var det ingen höjdarkväll för min del. Varför? Trots att jag absolut inte har någonting emot den här filmen så går det så fruktansvärt mycket annat som jag hellre ville se, bl.a. ”The Iron Lady (2011) eller ”The Descendants” (2011), det var med andra ord inte jag som fick välja film den här kvällen. Det var den första klagogrejen. Den andra är att eftersom vi gjorde ett spontanbesök så hann vi bara se en film, EN, och dessutom fick vi de värdelösa platserna NÄST LÄNGST NER. Har aldrig någonsin suttit där förut, bara blickat ner på folk som brukar sitta där och tänka ”Varför väljer man sådana dåliga platser?!”. Jag som är ganska lång också fick en smärre nacksmärta efter att vridigt upp huvudet i 129 min. En spontan tanke bara, borde inte en film som varit på bio-listan sedan decembermånad ha färre besökare? Helst till en film som inte var sådär superbra dessutom.
Regissören är britten Guy Ritchi som även gjort första filmen, ”Sherlock Holmes” (2009), men som även ligger bakom ”RocknRolla” (2008) och ”Snatch” (2000).
Filmens huvudroller, Holmes och hans kompanjon Watson, spelas av männen Robert Downey Jr från ”Iron Man” (2008) och Jude Law från bl.a. ”Artificial Intelligence” (2001). Jag är ju den som i princip älskar Downey Jr i allt han gör, oavsett, så när han kör sitt vanliga race med stirrig blick och rappa kommentarer har jag naturligtvis ingenting att invända. Jude Law är också en man som jag brukar gilla, men är det inte bara så JÄVLA honom att utbrista ” – You bastard” ??? Det har så mycket Jude Law-aura över sig att jag inte vet vart jag ska hä mig.  
Andra skådespelare som också måste nämnas är naturligtvis the badguy Jared Harris, Stephen Fry och vår svenska Noomi Rapace som blev superkändis efter sin grymma prestation i ”Män som hatar kvinnor” (2009). Hon kommer även under år 2012 vara aktuell i hela tre filmer, någonting att se fram emot! Egentligen är hon väl inte en sån pang-skådis, men det är såklart skitkul att se en svensk som lyckas i Hollywood!
Hur var filmen då? Jovars! Kort hade jag förklarat den med en klassisk axelryckning. Lite ”Jaha, det var det”. Trots att jag älskar karaktären Sherlock Holmes, hans relation till bästa vännen Watson, deras rappa repliker, coola tänkesätt och häftiga slow-motion-actionscener, blev filmen ändå ganska långsam och tråkig emellanåt. Dessutom tyckte jag att deras cuest var lite väl invecklad, eller snarare dåligt förklarad, vad skulle de göra egentligen? Vem ska de rädda och vem är filmens fula fisk? Det blev allt lite mossigt där emellan. Om det var brist av uppmärksamhet från min sida tack vare våra extremt dåliga platser, eller om det faktiskt var så att storyn var lite dimmig och färglös, vet jag inte. Enligt min mening räcker det att man ser ettan, ”Sherlock Holmes” (2009).
Jag ger den 3/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0