Battleship (2012)


Titel:
Battleship (2012)
Längd: 131 min
Genre: Action
Skådespelare: Taylor Kitsch, Brooklyn Decker, Rihanna, Alexander Skarsgård, Jesse Plemons, Tadanobu Asano, Liam Neeson
IMDB-betyg: 6.4/10

Handling:
Ute till havs har ett konstigt fordon landat som inte verkar vara mänskligt. Alex Hopper, hans bror och resterande militärflottan tvingas därför förhindra en total invasion.




Från att lämna en hel biosalong med snyftande kvinnor ”Titanic 3D” (1997/2012), från att gå till en blandad salong när vi såg ”American Reunion” (2012), till att vandra in i biomörket och sätta sig framför ”Battleship” där det var 99% killar.
Historien är baserad på Hasbros klassiska spel där det i princip går ut på att skjuta ner motståndarens båtar.
Regissören till den här actionspäckade långfilmen är Peter Berg. Han har tidigare gjort bl.a. ”The Kingdom” (2007), ”Hancock” (2008) och även ”Friday Night Lights” (2004).
Huvudrollen Alex Hopper spelades av tuffingen Taylor Kitsch som väldigt nyligen var aktuell i filmen ”John Carter” (2012), och även tv-serien ”Friday Night Lights” (2006-). Hans motspelerska, Brooklyn Decker, har inte varit med i speciellt mycket tidigare och är heller inte särskilt begåvad om jag ska vara ärlig. Fler på rollistan har vi sångaren Rihanna som gjorde det bästa jobbet, väldigt lite av Alexander Skarsgård och även Liam Neeson.  
”Battleship” var för mig en stor besvikelse. Eller jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig, men någonting MER än det här i alla fall. Skådespelarna gjorde ett halvdant jobb, manuset blev ofta töntigt och karaktärerna var allt annat än originella. För mig blev det även lite svårt att hänga med eftersom det var tre olika sorters militärer (luft, vatten, mark) som alla hade olika namn, utseende och kommandon. En annan sak som också kunde störa mig var att handlingen var för spretig för att kunna bli bra.
Nej, för mig blev det här ingenting annat än en kombo mellan ”Transformers” och ”Predators”….
Jag ger den 2/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0