Jesus Christ Superstar (2001)


Titel:
Jesus Christ Superstar (2001)
Längd: 107 min
Genre: Musikal
Skådespelare: Glenn Carter, Jérome Pradon, Renée Castle, Tony Vincent, Fred Johanson, Rik Mayall
IMDB-betyg: 7.3/10

Handling:
Musikal om Jesus Kristus, Judas och lärjungarna. Allt leder fram till korsfästelsen, men med en Judas syn.




Eftersom att jag inte är någon kyrkfanatiker, valde jag istället att se den här lättsamma musikalfilmen när det vankades Påskhelg för ett tag sedan. Jag är i stort sett besatt av allt som Andrew Lloyd Webber och Tim Rice har gjort, att jag till och med ibland är helt övertygad om att den förstnämnda är något slags geni.
Sångarna/skådespelarna gjordes av Glenn Carter, Jérome Pradon, Renée Castle och vår svenska Fred Johanson.
Filmen, som är ett avsitt av någonting som heter ”Great Performances” (1971-), är en musikalfilm från ett uppträdande. Spontant kanske det inte låter speciellt lockande, men för någon som vanligtvis gillar musikaler och dylikt kommer det här nog slå ganska perfekt.
Det unika med den här historien och hela musikalen är att Jesus framstår mer som vanlig människa än som Gud, hans lärjungar känns lite homosexuella, och att den har en ganska modern känsla – istället för att vara dötrist och slätstruken.
Personligen är jag ju en sådan som en gång hade en fas där jag var helt förälskad i fantomen-karaktären från den populära musikalen The Phantom of the Opera. Så en sådan här film är för mig ganska passande med andra ord. Jag fullkomligt älskar de grymma låtarna, artisterna och historien. Att lyssna ihjäl sig på låtarna nu i efterhand? Ett ord: SKYLDIG!
Av mig får den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0